Charles Explorer logo
🇨🇿

Souvislá praxe na SŠ

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNO4O033A

Sylabus

Sylabus předmětu

Seznámení s charakterem a smyslem souvislé praxe;

Seznámení s podmínkami a možnostmi plnění praxe;

Proškolení studentů učitelství před pedagogickými praxemi - prostřednictvím moodlu;

Příprava na realizaci praxe (odevzdávání patřičných podkladů a informací, konzultace j budoucím praxím);

Seznámení s kurikulem a prostřeím školy;

Realizice náslechů a jejich evaluace s fakultním učitelem;

Studium teoretických pramenů k didaktice a vzdělávacím obsahů;

Vypracování příprav, výuka a její následná evaluce s fakultním učitelem;

Hospitace výuky uskutečněná oborovým didaktikem, odborníkem z pedagogické fakulty či kolegou studentem;

Účast na dalších výchovně vzdělávacích aktivitách školy kromě samostatné vlastní výuky (schůze, exkurze, dozory, plánování projektů, párová výuka atd.);

Vypracovávání portfolia;

Evaluce praxe a sdílení zkušeností prostřednictvím kolokvia.

Anotace

Souvislá praxe na SŠ jakožto klíčová součást didaktické přípravy poskytuje studentům navazujícího magisterského studia ZSV příležitost rozvíjet své didaktické znalosti a kompetence učitele v reálném prostředí škol za podpory fakultního učitele a oborového didaktika; v tomto smyslu představuje bezpečné studijní prostředí pro získávání prvních rozsáhlejších pedagogických zkušeností s vyučováním studovaného oboru na úrovni střední školy. Souvislá praxe sestává z náslechů, vypracování didaktických příprav, realizování výuky a jejího evaluování.

Nedílnou součástí praxe je spolupráce s fakultním učitelem a oborovým didaktikem (případně s dalšími odpborníky působícími na pracoviště praxe či pedagogické fakultě) a též účast na činnostech probíhajích v místě praxe. Po završení praxe studenti absolvují individuální či kolokviální pohovor opírající se o portfolium podkladů prokazující realizaci činností proběhnuvších v rámci praxe.

Součástí portfolia jsou především záznamy z náslechů, didaktické přípravy zpracováné v podobě tematického plánu, meteriály použité ve výuce, ukázky výstupů studentských činností, evaluační dotazník fakultního učitele a sebereflexivní zpětnovazební zhodnocení. Je třeba, aby didaktické výstupy ze souvislé praxe byly ve shodě s RVP a svoji kvalitou prokazovali očekávanou míru orientace studentů ve studovaném oboru, jejich schopnost plánovat, realizovat a evaluovat výuku a též komunikovat na patřičné odborné úrovni.

Portfolium ze souvislé praxe by se mělo stát součástí oborově didaktického portfolia studentů, jež by mělo studentům usnadnit vstup do budoucí pedagogické praxe. Bližší aktualizované informace pro daný běh praxí jsou dostupné na stánkách katedry: http://kovf.pedf.cuni.cz/studium/oborova-praxe/dvouoborove-studium/souvisla-praxe-na-ss-s-reflexi-dvouoborove-st-zimni .