Charles Explorer logo
🇨🇿

Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNPP13062

Sylabus

 Obsah kurzu :   Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci

Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje  odchylky od normy v nástupu vývojových změn genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty  příčiny duševních poruch

Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch klasifikace duševních poruch   symptomy duševních poruch: poruchy poznávacích a emočních  procesů poruchy jednání poruchy vědomí poruchy osobnosti  

Organické psychické poruchy

Mentální retardace, demence

Dětská mozková obrna

Epilepsie

Úrazová traumata hlavy  

Poruchy způsobené prostředím

Psychická deprivace v dětství

Syndrom CAN  

Neurotické poruchy,   poruchy vyvolané stresem  a somatoformní poruchy

Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství

Generalizovaná úzkostná porucha

Obsedantně-kompulzivní porucha

Panická porucha

Konverzní poruchy

Postraumatická stresová porucha  

Psychotické poruchy

Schizofrenie

Afektivní poruchy

Bipolární afektivní porucha

Depresivní syndrom v ontogenezi  

Pervazivní vývojové poruchy

Dětský autismus

Atypický autismus

Aspergerův syndrom

Rettův syndrom

Hellerův syndrom a dal.  

Poruchy chování a emocí

Poruchy chování

Smíšené poruchy - chování, emoce

Disharmonický vývoj osobnosti

Návykové a impulzivní poruchy

Závislosti

Poruchy příimu potravy

Poruchy pohlavní identity a sexuální preference  

Anotace

Předmět Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci podává přehled poruch,s nimiž se učitel ve své praxi může u žáků setkat.

Tyto poruchy jsou vykládány, pokud je to možné, v jejich vývojové dynamice. Součástí výkladu je také náprava a rehabilitace u některých poruch.

Učitelé v současnosti v souvislosti s inkluzí budou muset řešit více výukových potíží vznikajících z rozličných příčin, které budou mít zdroj v patologii.

Cílem předmětu však nemůže být předložení vyčerpávajícího popisu všech možných obtíží, může budoucím pedagogům pouze zprostředkovat základní orientaci ve vybrané psychologické problematice.