Obsah kurzu : Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci
Pojem vývoj, základní vývojové procesy, podmínky vývoje odchylky od normy v nástupu vývojových změn genetické a psychogenní faktory, vývojové determinanty příčiny duševních poruch
Chápání normality, vymezení normy, pojem porucha, znaky psychických poruch klasifikace duševních poruch symptomy duševních poruch: poruchy poznávacích a emočních procesů poruchy jednání poruchy vědomí poruchy osobnosti
Organické psychické poruchy
Mentální retardace, demence
Dětská mozková obrna
Epilepsie
Úrazová traumata hlavy
Poruchy způsobené prostředím
Psychická deprivace v dětství
Syndrom CAN
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy
Úzkostné poruchy se začátkem specifickým pro dětství
Generalizovaná úzkostná porucha
Obsedantně-kompulzivní porucha
Panická porucha
Konverzní poruchy
Postraumatická stresová porucha
Psychotické poruchy
Schizofrenie
Afektivní poruchy
Bipolární afektivní porucha
Depresivní syndrom v ontogenezi
Pervazivní vývojové poruchy
Dětský autismus
Atypický autismus
Aspergerův syndrom
Rettův syndrom
Hellerův syndrom a dal.
Poruchy chování a emocí
Poruchy chování
Smíšené poruchy - chování, emoce
Disharmonický vývoj osobnosti
Návykové a impulzivní poruchy
Závislosti
Poruchy příimu potravy
Poruchy pohlavní identity a sexuální preference
Předmět Poruchy psychického vývoje v dětství a adolescenci podává přehled poruch,s nimiž se učitel ve své praxi může u žáků setkat.
Tyto poruchy jsou vykládány, pokud je to možné, v jejich vývojové dynamice. Součástí výkladu je také náprava a rehabilitace u některých poruch.
Učitelé v současnosti v souvislosti s inkluzí budou muset řešit více výukových potíží vznikajících z rozličných příčin, které budou mít zdroj v patologii.
Cílem předmětu však nemůže být předložení vyčerpávajícího popisu všech možných obtíží, může budoucím pedagogům pouze zprostředkovat základní orientaci ve vybrané psychologické problematice.