Koncept sociální instituce. Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání.
Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech.
Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba).
Správa, řízení a vedení škol. Mise a vize. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Význam stability a proces změny.
Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.
Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty.
Čas a režim školy. Role extra-kurikulárních aktivit.
Změna školy jako instituce a organizace. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich. Konkurence a trh ve školství. Teorie změny v organizaci.
Předmět vybavuje posluchače znalostmi pro pochopení funkcí školy jako sociální instituce a specifické organizace, pro porozumění kultuře školy jako prostředí pro cílené vzdělávání, pro osobnostní a sociální rozvoj a kultivaci žáků. Klade důraz na proměnu modelu školy v evropském a světovém kontextu se zřetelem ke specifikům české školy, včetně modelů alternativních a inovačních.
Prohlubuje klíčové koncepty, zejména škola jako komunita, škola jako učící se organizace, škola jako kulturní prostředí, autonomie a akontabilita školy, klima školy, škola ve vztahové síti aj.