Charles Explorer logo
🇬🇧

Theory of school

Class at Faculty of Education |
OKNQ2Z110B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Koncept sociální instituce. Škola jako sociální instituce a jako úroveň organizace vzdělávání.

Funkce školy (manifestní a latentní). Kritické teorie školy. Tlak globálních faktorů na národní státy a jejich tradiční modely školy. Příklady proměny školství ve vybraných vyspělých státech.

Škola jako běžná a specifická organizace. Charakteristiky organizace (prvky, struktury), chování lidí v organizaci. Škola jako specifická organizace (rozvolněná vazba).

Správa, řízení a vedení škol. Mise a vize. Základní přístupy k pedagogickému vedení školy. Význam stability a proces změny.

Škola jako společenství a učící se organizace. Škola a její partneři: spolupráce nebo konflikt.

Klima a kultura školy. Fyzické, organizační a sociálně-kulturní prostředí školy. Původ, shody a rozdíly pojmů kultura a klima organizace. Součásti kultury. Kultura efektivních škol. Způsob zjišťování a význam klimatu a kultury školy. Klima sboru, třídy – komponenty.

Čas a režim školy. Role extra-kurikulárních aktivit.

Změna školy jako instituce a organizace. Scénáře budoucnosti školy dle OECD a naplňování funkcí vzdělávací instituce v nich. Konkurence a trh ve školství. Teorie změny v organizaci.

Annotation

The course equips the students with knowledge required to understand the function of school as a social institution and as a specific organisation, the culture of school as an environment for intentional education, for personal and social development and cultivation of pupils. It stresses the changing models of schooling in European and world contexts with regard to specifics of Czech schooling, including alternative and inovative ones.

It deepens the key concepts, namely school as a community, school as a learning organisation, school as a cultural environment, school autonomy and accoutability, school climate, school in the framework of relationships etc.