Charles Explorer logo
🇨🇿

Evaluace ve vzdělávání

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNQ2Z112B

Sylabus

Teorie a přístupy

1.       Teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, metodologické přístupy, subjekty a objekty evaluace.

2.       Hodnocení vzdělávacího systému, školy, učitelů, žáků.

3.       Kritéria a indikátory, vztah ke vzdělávacím cílům.

4.       Evaluační metody, nástroje a postupy.

5.       Formativní a sumativní přístupy. Autoevaluace a externí evaluace školy

6.       Zodpovědnost České školní inspekce a zřizovatelů škol.

7.       Procesy autoevaluace školy, zapojení různých aktérů do autoevaluace školy.

8.       Metody autoevaluace školy, jejich přednosti a rizika.

9.       Interpretace výsledků autoevaluace školy.

10.   Propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluační postupy.

Anotace

Cílem předmětu je pochopit evaluaci jako prostředek dosahování kvality ve vzdělávání. Pozornost bude orientována na teorie kvality a efektivity a postupy jejich operacionalizace prostřednictvím kritérií, indikátorů a evaluačních nástrojů.

Z hlediska úrovní se obsah předmětu zaměří na hodnocení vzdělávacího systému a evaluaci a autoevaluaci školy. O hodnocení práce učitelů a žáků bude pojednáno jen okrajově s odkazem na předměty, které se těmto tématům věnují specificky (např.

Profesní rozvoj učitelů, Školní hodnocení). Studenti se naučí vybírat vhodné evaluační nástroje pro hodnocení školy, případně se některé jednoduché naučí vytvářet, zpracovávat a vyhodnocovat jejich výsledky.