Teorie a přístupy
1. Teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, metodologické přístupy, subjekty a objekty evaluace.
2. Hodnocení vzdělávacího systému, školy, učitelů, žáků.
3. Kritéria a indikátory, vztah ke vzdělávacím cílům.
4. Evaluační metody, nástroje a postupy.
5. Formativní a sumativní přístupy. Autoevaluace a externí evaluace školy
6. Zodpovědnost České školní inspekce a zřizovatelů škol.
7. Procesy autoevaluace školy, zapojení různých aktérů do autoevaluace školy.
8. Metody autoevaluace školy, jejich přednosti a rizika.
9. Interpretace výsledků autoevaluace školy.
10. Propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluační postupy.
The aim of the course is to understand evaluation as a means of achieving quality in education. Attention will be focused on theories of quality and efficiency and procedures of their operationalization through criteria, indicators and evaluation tools.
In terms of levels, the content of the course will focus on the evaluation of the education system and the evaluation and self-evaluation of schools. Evaluation of the work of teachers and pupils will be discussed only marginally with reference to subjects that specifically address these topics (eg Professional Development of Teachers, School Evaluation).
Students will learn to choose appropriate evaluation tools for school evaluation, or they will learn how to create, process and evaluate their results.