Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s mentálním postižením
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, a vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte, institucionální výchova, mateřská škola, speciální mateřská škola, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s řečovým postižením
Charakteristika mluvních funkcí, jejich vývoje a patologie v dětském věku. Patologie vývoje řeči: příčiny, stupně, typy, diagnostika. Logopedická péče při narušeném vývoji řeči: zásady, metody, prognóza, možnosti prevence. Dysfázie. Dyslalie. Mutizmus. Balbuties. Breptavost.
Metodika logopedické péče, postup, zásady, pomůcky a přístroje.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se sluchovým postižením
Ontogeneze řeči dětí se sluchovými vadami. Ontogeneze řeči dítěte s lehkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči dítěte s těžkým sluchovým postižením. Ontogeneze řeči prelingválně a postlingválně sluchově postižených. Základní diagnostické znaky. Problematika vývoje řeči a systémů dorozumívání později ohluchlých osob. Děti s více vadami, poruchy sluchu a intelektu, porucha sluchu a zraku, poruchy sluchu a tělesná postižení, souběžné poruchy chování a učení.
Význam verbálních a nonverbálních jazykových systémů ve vývoji sluchově postiženého dítěte. Podmínky volby typu rehabilitačního programu. Úloha speciálněpedagogického centra surdopedického typu v rehabilitaci sluchového postižení.
Technické prostředky a pomůcky tvoření a rozvoje orální řeči sluchově postižených.
: Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě s tělesným postižením
Psychomotorické zvláštnosti dětí s tělesným postižením v předškolním věku. Nejčastější typy tělesných postižení a psychosociální situace dítěte s těmito typy tělesných vad , jeho rodiny, role vychovatelů a učitelů. Speciálně pedagogická diagnostika v somatopedii. Didaktická a technická podpora TPdítěte v předškolním věku. Využití hry v terapeutickém kontextu u TP dětí předškolního věku a principy herní práce. Systém spec.pedagogických zařízení pro předškolní výchovu a vzdělávání TP dětí. Raná péče, principy, formy, zásady. Příprava jemné motoriky dítěte s TP pro grafomotorické a sebeobslužné činnosti. Dítě s TP před nástupem školní docházky, otázky školní zralosti a školní připravenosti TP dětí. Nemocné dítě a zdravotně oslabené dítě předškolního věku - problematika přijetí, prožívání a racionálního zpracování nemoci, odraz v projevech, zásady psychoterapeutického a výchovného vedení dětí po čas jejich hospitalizace.
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - dítě se zrakovým postižením
Znalost specifičnosti vývoje zrakově postiženého dítěte v raném a předškolním věku, důsledky senzorické deprivace na psychomotorický vývoj, možnosti speciálně pedagogické intervence. Poznatky o systému a formách rané péče (návštěvy spec. pedagoga v rodině, rehabilitační pobyty, ambulantní služby); reedukace zraku - zraková stimulace, pomůcky a techniky zrakově stimulačních aktivit. Kompenzace zraku - nácvik užívání a rozvoje dalších smyslů. Výběr předškolního zařízení, speciální mateřská škola, mateřská škola a podpora speciálně pedagogického centra. Speciálně pedagogické působení v předškolním zařízení - reedukace zraku u dětí s poruchou binokulárního vidění. Školní zralost resp. připravenost dítěte na školu
Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním. Psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti a vliv postižení.
Potřeby dítěte. Role rodiče, pedagoga a speciálního pedagoga.
Role hry v předškolním věku. Charakteristika podpory v raném a předškolním věku.
Pediatrická péče v České republice. Problematika diagnostiky postižení.
Provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory. Institucionální výchova.
Mateřská škola, speciálně pedagogické centrum. Rámcové vzdělávací programy. Školní zralost, připravenost dítěte pro školu.
Výchovně vzdělávací principy. Poradenství, raná intervence.