Charles Explorer logo
🇬🇧

Historic and philosophic contex of the handicaped persons status

Class at Faculty of Education |
OKNS1S116A

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním

2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn

3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim

4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením

5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu

6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace

7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků

8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech

9. Inkluze jako pochopení druhého

Annotation

The subject reflects the relation of the majority society to people with differentness by projecting it into mythology, philosophy and organization of society. The course is focused mainly on attempts to periodize this relationship and the other issues - the issue of occurence, survival and human existence of people with disabilities, legal consciousness, legislation and a person with disability with an amphasis on the development of standards relating to education, respectively social and health care, constituting and developing of special education as a discipline with interdisciplinary links, special educational principles and methods, socialization form a historical perspective, integration as a continuous process.