1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním
2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn
3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim
4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením
5. Vývoj institucionalizované péče ve prospěch lidí s postižením, nejvýznamnější lékaři a pedagogové v tomto procesu
6. Spolková činnosti ve prospěch lidí s postižením, lidé s postižením a svépomocné organizace
7. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků
8. Pohledy na vnímání odlišného v totalitních režimech
9. Inkluze jako pochopení druhého
Předmět reflektuje vztah většinové společnosti k lidem s jinakostí promítnutím do mytologie, filosofie i organizace společnosti. Kurz se zaměřuje zejména na pokusy o periodizaci tohoto vztahu a dále jsou řešeny následující okruhy: - problém výskytu, přežití a lidské existence lidí s postižením; -právní vědomí, zákonodárství a člověk s postižením s důrazem na vývoj norem týkajících se výchovy a vzdělávání resp. sociální a zdravotnické péče; - konstituování a rozvoj speciální pedagogiky jako vědního oboru s jeho interdisciplinárními vazbami; - speciálně pedagogické principy a metody; - socializace z dějinného pohledu; - integrace jako kontinuální proces.