1. Východiska a principy pedagogického výzkumu (výzkum kvalitativní, kvantitativní, smíšený design pedagogického výzkumu).
2. Věda, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy.
3. Téma-problém-výzkumná otázka.
4. Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu.
5. Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů.
6. Etické aspekty výzkumu.
7. Výběr výzkumného vzorku. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních dat, reliabilita.
8. Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření.
9. Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci.
Předmět připravuje studenty na samostatné provádění pedagogického výzkumu smíšeného designu s akcentem na kvantitativní metody, a to v souvislosti s řešením diplomového úkolu. Rozvíjí schopnosti studentů formulovat problém, stanovit cíle výzkumného šetření, zvolit adekvátní postupy a metody zpracování, zvážit charakter výstupů, přínos a event. možnosti využití výsledků.
Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice.
Praktická aplikace teoretických poznatků reflektuje cíle diplomových prací přítomných studentů.