Charles Explorer logo
🇬🇧

Gained Disability in Adult Age

Class at Faculty of Education |
OKNS1S140B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Dílčí témata jednotlivých výukových bloků:

1. Přístupy k podpoře člověka se získaným postižením v období dospělosti a s aplikací těchto přístupů v oblasti vzdělávání, sociálních služeb a zaměstnávání. Sociální služby pro osoby s postižením v ČR, typologie služeb podle platné právní úpravy. Rodinný kontext získaného postižení v dospělém věku.

2. Neurorehabilitace v dospělém věku, příčiny, projevy a důsledky neurotraumat, obnova funkčního stavu a psychoneurorehabilitace. Imobilizační syndrom a jeho důsledky pro psychiku jedince, nejčastější příčiny snížené mobility osob v dospělém věku, rehabilitační a relaxační programy pro osoby s tělesným postižením.

3. Získaná porucha sluchu v dospělém věku, vliv na komunikační vzorce a psychiku jedince. Kvalita života jedinců s tinnitem, presbyakusis.

4. Psychické důsledky ztráty zraku v dospělosti, osobnost člověka se zrakovým postižením. Sociální rehabilitace dospělých osob se zrakovým postižením.

5. Získané narušení řeči na bázi postižení motorických řečových modalit – dysartrie, dysfagie. Získané narušení řeči na bázi postižení fatických funkcí – afázie. Specifické znaky komunikace u seniorů.

6. Kognitivně – komunikační porucha – syndrom demence. Logopedická péče při neurodegenerativních nemocněních, Parkinsonova nemoc, Huntingtonova nemoc; rodiny osob se získanou formou narušené komunikační schopnosti.

7. Duševní poruchy a poruchy chování vyvolané působením psychoaktivních látek.

Annotation

Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the problems of people with acquired disabilities, the emphasis is on psycho-social factors associated with the change of life situation in adults with acquired disabilities and the possibilities of supporting these individuals in the model of comprehensive rehabilitation care.