Základní osnovu předmětu tvoří tato témata:
1. Vymezení kategorie sociálního znevýhodnění. Specifické potřeby dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.2. Sociální znevýhodnění a etnická příslušnost. Jazykové a kulturní bariéry ve vzdělávání. Inkluze, integrace a segregace ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.
3. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí v předškolním věku – v mateřských školách, přípravných ročnících.
4. Podpůrná opatření ve vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v základních školách, role pedagogů a poradenských pracovníků. Otevřené prostředí interkulturní školy.
5. Role asistentů pedagoga ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Zahraniční inspirace – ethnic assistants.
6. Specifika spolupráce vzdělávacích institucí s rodinami sociálně znevýhodněných žáků.
7. Role orgánů sociálně-právní ochrany dítěte a nestátních neziskových organizací ve vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Příklady významných NNO aktivních v dané oblasti.
Předmět seznamuje posluchače s problematikou vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním. Pozornost je věnována samotnému vymezení pojmu „sociální znevýhodnění“ a jeho případným souvislostem s etnickou příslušností, jazykovým a kulturním bariérám ve vzdělávání dětí; v kontextu vzdělávací praxe je pak důraz kladen na podpůrná a vyrovnávací opatření v předškolním a školním vzdělávání dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí (pedagogická a speciálněpedagogická podpora, pomoc asistentů pedagoga, spolupráce pedagogů s rodinami žáků, spolupráce školy s neziskovými organizacemi).