1. Školní věk jedince s postižením, variabilita vývoje žáka se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním či sociálním znevýhodněním ve školním v ěku;
2. Projevy znevýhodnění ve školním prostředí, odlišnost v běžném školním prostředí – akceptace, nonakceptace;
3. Speciální vzdělávací potřeby, jejich identifikace a variabilita;
4. Školský systém v ČR, volba vzdělávací cesty žáků se SVP;
5. Stav českého školství z hlediska inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
6. Současná školská legislativa;
7. Systém tříd a škol zřízených pro žáky a studenty se SVP;
8. Speciální didaktické pomůcky, technické pomůcky, vybavení učeben;
9. Příprava dítěte s postižením na školu, školní zralost, nástup školní docházky, možnosti odkladů.
Předmět se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v prostředí inkluzivní školy a v prostředí školy zvláště zřízené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.