Cílem předmětu je seznámit studenty speciální pedagogiky s metodickými principy a postupy v učitelské přípravě a v provedení hodin speciálně pedagogické péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základní a střední škole dle Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktualizovaném znění. Student získá kompetence plánovat a provádět výuku v předmětech speciálně pedagogické péče dle normované finanční náročnosti v 2. a vyšším stupni podpůrných opatření s využitím reedukačních a kompenzačních postupů a pomůcek.
Obsah: 1. Legislativní ukotvení výuky předmětů speciálně pedagogické péče na ZŠ, normovaná finanční náročnost, časové nastavení 2.
Příprava a návaznost hodin SPP, hodnocení efektivity a pokroku žáka se SVP 3. Metodické postupy kompenzace s využitím speciálních učebnic, speciálních učebních pomůcek 4.
Metodické postupy reedukace motorické funkce ruky žáka s tělesným postižením, nácvik psaní na PC 5. Podpora a rozvoj komunikačních dovedností žáků s narušenou komunikační schopností (artikulace, fluencea zvuku řeči) 6.
Rozvoj všech složek osobnosti u žáků s narušeným vývojem řeči, s vývojovou dysfázií 7. Rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků s SPU 8.
Rozvoj deficitních percepčních a motorických funkcí u žáků se SPU 9. Rozvíjení čtenářské gramotnosti u žáků s SPU 10.
Nácvik specifických dovedností a poznávacích funkcí u žáků se specifickými poruchami chování 11. Rozvoj řečových a poznávacích funkcí u žáků s mentálním postižením a PAS 12.
Ncvik sebeobslužných dovedností a sociálních kompetencí u žáků s mentálním postižením a PAS 13. Reedukace zrakového a sluchového vnímání, senzomotor. koordinace, prostorové orientace u žáků se SPU 14.
Rozvoj osobnostně-sociálních a emočnních dovedností u žáků se specifickými poruchami chování 15. Nácvik Braillova písma, prostorové orientace a samostatného pohybu žáků se ZP.