Charles Explorer logo
🇬🇧

Special Education - School Age

Class at Faculty of Education |
OKNSP18121

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Speciální pedagogika školního věku - dítě s mentálním postižením

Vzdělávání žáků mentálně retardovaných: základní pojmy a vztahy, cíle a úkoly vzdělávání MR. Zvláštnosti vyučovacího procesu MR - systém vyučovacích zásad, metod, forem a prostředků ve výchovně vzdělávacím procesu MR. Zařazování dětí s MR do speciálních škol. Výchovně vzdělávací proces na pomocné škole: Vznik a vývoj pomocných škol (PŠ). Učební plány, učební osnovy, učebnice, pomůcky. Klasifikace a hodnocení na PŠ. Individualizované vyučování. Výuka žáků s autistickými rysy. Speciálně pedagogická centra pro MR. Výchovně vzdělávací proces na zvláštní škole: Analýza dosavadního pojetí ZvŠ.

Speciální pedagogika školního věku - dítě s řečovým postižením

Současný systém logopedických pracovišť ve zdravotnickém resortu,logopedická pracoviště v systému školského resortu, systém škol a školských zařízení logopedického typu, jejich organizační a pedagogická charakteristika: mateřské školy logopedického typu, základní školy logopedického typu, speciálněpedagogická centra logopedického typu, specializované třídy logopedického typu. Charakteristika a statistika populace školního věku s narušenou komunikační schopností. Rezonanční vady řeči. Symptomatické vady řeči.

Speciální pedagogika školního věku - dítě se sluchovým postižením

Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika.

Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální kompenzací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy. Charakteristika předmětových metodik. Charakteristika vyučovacích předmětů druhého stupně základní školy, střední školy, charakteristika vyučovacích předmětů učňovských škol pro sluchově postižené. Didaktické zásady na školách surdopedického typu.

Speciální pedagogika školního věku - dítě se sluchovým postižením

Současný systém škol a zařízení surdopedického typu a jejich didaktická charakteristika.

Problematika vzdělávacích programů pro sluchově postižené v současnosti: orální vzdělávací programy, orální vzdělávací programy doplňované, vzdělávací programy se simultánní komunikací, vzdělávací programy s totální kompenzací, bilingvální vzdělávací programy, vzdělávací programy s dominantními znakovými jazyky. Úplné a redukované vzdělávací programy. Charakteristika předmětových metodik. Charakteristika vyučovacích předmětů druhého stupně základní školy, střední školy, charakteristika vyučovacích předmětů učňovských škol pro sluchově postižené. Didaktické zásady na školách surdopedického typu.

: Speciální pedagogika školního věku - dítě s poruchami chování

Terminologie. Charakteristika dítěte s poruchovým chováním, identifikace poruch chování. Vývojová podmíněnost typu problémového chování. Poruchy chování na základě psychických onemocnění. Neurotické projevy v dětském věku. Neurotické vegetativní poruchy. Tiky a neurotické návyky. Poruchy chování disociálního a asociálního rázu. Poruchy chování antisociálního rázu. Systém výchovných zařízení, náhradní rodinná výchova, diagnostická zařízení.

Speciální pedagogika školního věku - dítě s tělesným postižením

Specifické rysy duševní konstituce tělesně postiženého dítěte. Školní vzdělávání v podmínkách ústavní péče, ve škole při ÚSP a v běžné škole. Deklaratorní legislativní podpora procesu školní integrace/inkluze. Specifika výchovy a vzdělávání osob s tělesným a kombinovaným postižením. Výchova a vzdělávání nemocného dítěte školního věku. Psychická problematika nemoci a specifika zvládání nemoci daná věkem. Nebezpečí (psychické) deprivace, psychice a hospitalismu. Chronicky nemocné dítě. Záchvatovitě nemocné dítě.

: Speciální pedagogika školního věku - dítě se zrakovým postižením

Orientace v systému škol a školských zařízení pro zrakově postižené, výuka na I. stupni základní školy, specifičnost výuky nevidomých, slabozrakých a dětí s poruchou binokulárního vidění. Výuka na II. stupni školy, problematika výuky, zvláštnosti při aplikaci oborových didaktik u těžce zrakově postižených. Podpora při integraci zrakově postiženého dítěte do základní školy. Výuka na střední škole, speciálně pedagogická podpora při výuce zrakově postiženého studenta. Orientace v technických pomůckách pro zrakově postižené, základní znalost práce s pomůckami pro zrakově postižené.

Annotation

Contemporary system of schools and institutions. Humanistic aproache to the education of pupils.

Child, teacher and communication. Programs for education.

Reality of educatin. Curriculum.

Assesment. Pupil as subject of education.

Health care and keeping pupils. School as educating institution.

Teacher s and schoolmaster s collection of documents. Special educator personality.