Charles Explorer logo
🇨🇿

Andragogika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNU1U102A

Sylabus

Hlavní témata předmětu:

1.         Vznik a vývoj andragogického myšlení; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení se

2.         Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy

3.         Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika

4.         Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých

5.         Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989

6.         Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání

7.         Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých

8.         Náboženská a duchovní výchova dospělých; možnosti resocializace a reedukace dospělých

9.         Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence

10.     Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých)

11.     Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě

12.     Andragogický výzkum a andragogická metodologie

Anotace

Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí.

Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky.

Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti.