Hlavní témata předmětu:
1. Vznik a vývoj andragogického myšlení; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení se
2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých
5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989
6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání
7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých
8. Náboženská a duchovní výchova dospělých; možnosti resocializace a reedukace dospělých
9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých)
11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě
12. Andragogický výzkum a andragogická metodologie
Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí.
Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky.
Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti.