Hlavní témata předmětu:
1. Vznik a vývoj sociální a kulturní andragogiky; kulturně-osvětová andragogika
2. Předmět a metodologie sociální a kulturní andragogiky
3. Socializace, resocializace a integrace, sociální prostředí, sociální pomoc dospělým, sociální učení
4. Kultivace osobnosti, enkulturace, zprostředkování kulturních hodnot a aktivní participace na životě společnosti
5. Interkulturní a multikulturní aspekty společnosti
6. Cílové skupiny sociálně-edukační práce s dospělými – východiska, vzdělávací potřeby
7. Specifika edukace marginalizovaných skupin – rizika, potřeby a možnosti dalšího vzdělávání, resocializace
8. Sociálně-andragogická intervence – charakteristika, etapy, metody
9. Specifika kulturně zaměřené edukace; muzeologie a kulturologie
10. Odborníci působící v edukaci dospělých – jejich kompetence a kvalifikace, sebevzdělávání, psychohygiena a prevence syndromu vyhoření
11. Penitenciární a postpenitenciární věda – teoretická, metodologická a epistemologická východiska
12. Andragogické poradenství jako nástroj sociální andragogiky a sociální integrace Cvičení: Cvičení navazují na témata přednášek.
Významnou oblast zájmu andragogiky tvoří soci ální oblast. Tuto problematiku reprezentuje sociální andragogika jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na edukaci a reedukaci dospělých v sociálním kontextu.
Sociální andragogika zkoumá vztah mezi sociálním prostředím, sociální situací jedince a jeho edukačním potenciálem; zabývá se problematikou integrace a resocializace dospělého jedince do společnosti a pomáhá znevýhodněným jedincům a marginalizovaným skupinám prostřednictvím poradenství a vzdělávání řešit krizové a neočekávané životní situace. Kulturní andragogika se stejně jako sociální andragogika v českém prostředí teprve konstituuje.
Jejím předmětem je pomoc dospělému člověku při enkulturaci, udržování jeho kulturní kompetence a kultivace osobnosti prostřednictvím kulturně výchovné, vzdělávací, zájmové a občanské činnosti.