Hlavní témata předmětu:
1. Gerontagogika jako součást věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické, antropologické a filozofické souvislosti
2. Význam a vztah klíčových pojmů: stáří, stárnutí, aktivizace a edukace seniorů, specifika učení, poradenství pro seniory, kvalita života, mezigenerační učení a solidarita, autonomie ve stáří
3. Problematika stáří a stárnutí v evropském civilizačním prostoru
4. Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnutí, klasické teorie stárnutí
5. Demografický vývoj v ČR a ve světě
6. Specifika vzdělávání (edukace) v seniorském věku (z hlediska psychologického, didaktického, sociologického a biologického)
7. Vzdělávání seniorů – vývoj, možnosti, funkce a význam
8. Gerontodidaktika – východiska, metody, formy a pomůcky (využití ITC ve výuce)
9. Formy vzdělávání seniorů – univerzity a akademie třetího věku
10. Analýza strategických dokumentů k problematice stáří a stárnutí
11. Aktuální otázky a problémy edukace a aktivizace seniorů
Předmět se zabývá problematikou stáří a stárnutí v andragogickém kontextu. V dnešní společnosti je stáří jedním z aktuálních politických, ekonomických, sociálních a demografických témat.
Gerontagogika se věnuje tématům, která systematicky rozpracovává. Jedná se zejména o problematiku aktivizace, animace, terapie, mezigeneračních a kulturních aktivit, sociálního a komunitního začlení seniorů do společnosti a kvality života.
Gerontagogika se konstituuje jako aplikovaná andragogická disciplína zaměřená na výchovně-vzdělávací činnost s dospělými a především seniory, a to jak ve smyslu výchovy a vzdělávání ke stáří, tak především aktivizaci a vzdělávání (edukaci) ve stáří. Zabývá se rovněž studiem mezigeneračních vztahů a mezigeneračním učením.
Zastřešující disciplínou gerontagogiky je gerontologie jako interdisciplinární věda přinášející souhrn poznatků o stáří a stárnutí z pohledu medicíny, demografie, psychologie, sociologie a ekonomie.