Hlavní témata předmětu:
1. Význam pojmu kompetence a jeho vztah k dalším pojmům v oblasti vzdělávání a managementu lidských zdrojů; schopnosti a další zdroje kompetence
2. Identifikace, struktura, dělení a vývoj kompetencí a kompetenčního paradigmatu
3. Obecné principy získávání a rozvoje klíčových kompetencí – teorie a praxe
4. Kompetence v kurikulárních a strategických dokumentech v ČR a EU (v primárním, sekundárním a terciárním vzdělávání)
5. Kompetence v oblasti formálního (školního) vzdělávání
6. Kompetence v oblasti neformálního (dalšího profesního) vzdělávání
7. Kompetence z hlediska zaměstnanců a zaměstnavatelů – tvorba kompetenčních modelů a profilů
8. Kompetence v kontextu celoživotního učení – evropské strategické dokumenty
9. Kompetence využitelné a rozvíjené v rámci dalšího vzdělávání
10. Řízení a rozvoj zaměstnanců podle kompetencí, zavádění kompetenčního přístupu do organizace (výhody a potenciální rizika implementace a rozvíjení CBM)
11. Řízení podle kompetencí a řízení pracovního výkonu
12. Manažerské kompetence a rozvoj manažerů (základní, funkčn í a klíčové kompetence manažera). Osobnost, kompetence a kvalifikace manažera
The course acquaints students with the history and development of the competence approach in the educational sciences and in management theory. It will also present the possibilities of developing the application of competencies and key competencies into the system and structure of the organization. The topic will be placed in a broader social and economic context and presented as part of lifelong learning and education with an emphasis on human resource development and management (learning objectives, new content of school education, curricular reform, evaluation of learning based on acquisition and development of key competencies). The aim is also to present the structure, features, resources and types of competencies, their integration into the process of lifelong learning and learning. Competences (and key competences) have recently become an important tool for employment, competitiveness, economic growth and development potential of individual organizations, society, but and individuals themselves. Part of the explanation will be devoted to competencies in the development and management of human resources, managerial competencies, competency profiles and models (creation and implementation in practice) and management by competencies (CBM).
Interactive methods will be used in teaching, leading to the strengthening of critical and strategic thinking of students.