Charles Explorer logo
🇨🇿

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNZ1C046B

Sylabus

1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy

2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí?

3. Praxe a teorie; rozbor a interpretace Hegelova textu: Kdo myslí abstraktně? – důležitost myšlení v kontextech

4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu

5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí

6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta

7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka?

8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – příklad slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“

9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy

10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický

11. Problém hodnot a hodnocení

12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člověka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání

Anotace

Předmět je koncipován tak, aby umožnil studentovi ustavit si kritickou distanci, a tak zároveň hlubší a samostatné porozumění tématům a problémům obsaženým v průřezovém tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Jde o to, aby byl budoucí učitel schopen samostatného myšlení a dokázal rozlišit mezi věcným obsahem a pouhým míněním.

K tomu je třeba být schopen rozlišit mezi 1) asertorickým a apodiktickým, 2) mezi jednotlivým tématem a kontextem. Vždyť s možností vždycky znovu překročit dané (skutečné a jednotlivé), a nebýt v něm uvězněn, překročením starých schémat a stereotypů odhalovat nové možnosti, stojí a padá Evropa.

Studijní programy