1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy
2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí?
3. Praxe a teorie; rozbor a interpretace Hegelova textu: Kdo myslí abstraktně? – důležitost myšlení v kontextech
4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu
5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí
6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta
7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka?
8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – příklad slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“
9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy
10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický
11. Problém hodnot a hodnocení
12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člov ěka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání
The course is designed to enable the student a distance and thus deeper and independent understanding of the topics and problems contained in the theme "Education for Thinking in European and Global Contexts".