Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro učitelskou profesi, teoretické poznatky propojuje s didaktickou analýzou konkrétních výukových situací v podmínkách školského systému v ČR. Přináší nezbytnou základní orientaci v legislativním prostředí ve školství. Vede studující k porozumění základním plánovacím, výukovým, organizačním a evaluačním činnostem učitele. Studující charakterizuje a uvede do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu výuky. Prokáže znalost informačních zdrojů. Analyzuje modelové výukové situace s oporou o odbornou argumentaci, na příkladech vysvětlí postup plánování, realizace a evaluace výuky.
1. Přehled vstupních znalostí - pojmy. Obecná didaktika jako vědní disciplína, různá pojetí jejího místa v pedagogických vědách a v praxi učitelské profese v historickém a mezinárodním kontextu. Didaktický výzkum, informační zdroje.
2. Základy teorie kurikula. Analýza systému a struktury kurikulárních dokumentů v ČR, fáze implementace kurikula a proces plánování. Učebnicové materiály. Gramotnosti. Cíle ŠVP.
3. Výchovně-vzdělávací cíle a jejich klíčové postavení v procesu plánování a realizace výuky.
4. Vztahy mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků. Plánování cílů. Funkce a prostředky pedagogické diagnostiky, hodnocení výsledků učení žáků, formativní hodnocení. Výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání.
5. Modely výuky, výukové strategie, metody vyučování, organizační formy výuky. Transmisivní vyučování, podmínky pro jeho efektivní realizaci, frontální interaktivní výuka.
6. Konstruktivistické vyučování a podmínky pro jeho efektivní realizaci, badatelsky orientovaná výuka. Sociálně orientované modely výuky, efektivně vedené kooperativní vyučování.
7. Základní právní normy ve školství, dokumentace škol, pracovněprávní otázky ve školní praxi. Podm ínky k zakončení předmětu: Podmínkou zakončení předmětu je vypracování průběžných úkolů a splnění závěrečného testu.