Předmět se zaměřuje na místo autority v edukaci, její vymezení, chápání, proces jejího budov ání a uplatňování. Studenti se seznámí s okolnostmi účelného využití autority ve výchově, a to v nejrůznějších souvislostech. Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou budování a uplatňování autority ve edukaci. Předmět rovněž poskytne studentům nástroje ke zjišťování interakčního stylu učitele, který je jedním ze základních kamenů budování autority.
1. Pojem autorita a jeho definice (pojmová roztříštěnost).
2. Autorita v koncepčních dokumentech (Bílá kniha, Strategie 2020, RVP, ŠVP).
3. Vnější faktory budování autority (společnost, školský systém).
4. Vnitřní faktory budování autorita (biologie, ontogeneze, odbornost).
5. Problematika autority učitele z pohledu jejího zkoumání.
6. Budování autority učitele (relativizace autority a cílevědomá práce s autoritou).
7. Autorita a škola (alternativní školy).
8. Významné osobnosti, které se staly autoritami (geneze a srovnání budování a uplatňování).
9. Příklady autority (učitele) v beletrii, popřípadě filmu a televizi (vyjma příkladů použitých v setkáních).
10. Interakční styly učitele (mocenské konstelace, komunikace ve třídě).