Předmět poskytuje základní orientaci v psychologických koncepcích nadání a inteligence, zdůrazňuje důležitost vnímání individuality žáka a jeho diagnostiku. Speciálně-pedagogické hledisko objasňuje možnosti podpůrných opatření ve škole v rámci společného vzdělávání. Didaktická perspektiva přináší metody práce s nadanými žáky v rámci běžné třídy. Dále jsou představeny odborné soutěže a mimoškolní a volnočasové aktivity, zaměřené na rozvoj nadání.
1. Základy problematiky nadání a nadaných – pojmy, teorie inteligence a nadání
2. Charakteristika nadaných
3. Emočně-sociální charakteristiky nadaných a mýty, které se o této šíří ve společnosti
4. Rodina a volný čas nadaných, možné problémy a jak jim předcházet
5. Typy nadaných dětí
6. Identifikace nadaných – proč?, v jakém věku (kdy?) a jak?
7. Identifikace nadaných – metody použitelné ve školním prostředí
8. Nadané děti ve škole – specifika výuky nadaného dítěte
9. Vhodné organizační formy práce s heterogenní skupinou. Individualizace a personalizace výuky, vrstevnaté učební úlohy, základní a rozšiřující učivo.
10. Motivace a motivování nadaných dětí
11. Situace v ČR, legislativa, IVP, možnosti edukace nadaného žáka v našem prostředí
12. Informační zdroje a portály zabývající se problematikou nadání