Charles Explorer logo
🇨🇿

Genderová socializace a rovnost ve škole

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNZ1Q018B

Anotace

Předmět je příležitostí k systematickému představení vědeckých poznatků týkajících se psychologických mechanismů utváření maskulinity a femininity na pozadí biologických zákonitostí a kulturních charakteristik. Cílem předmět je, aby budoucí vyučující porozuměli socio-kulturní konstruovanosti genderové identity a dokázali reflektovat rizika genderových stereotypů, a to zejména pro školní vzdělávání v koedukovaných třídách. Rovnost představující základní princip demokratického školství musí zahrnovat také rovnost v přístupu a zacházení s dívkami a chlapci. V kurzu budou diskutovány různé postupy při prosazování genderové rovnosti ve vzdělávání. Kurz je tvořen šesti setkáními, na které studující čtou doporučenou četbu (kapitoly z knih, odborné empirické články, analytické zprávy z národních či mezinárodních šetření, školsko-politické dokumenty atd.) a vypracovávájí individuální či skupinový úkoly praktického charakteru. Setkání slouží k teoretickému zarámování probíraného tématu, k prezentaci aplikačních úkolů a k diskusi. Předmět je rozdělen do následujících šesti tematických bloků, z nichž každému je věnováno samostatné setkání a k němu navázaná doporučená četba a průběžné úkoly:

1. Gender a genderová socializace - Biologické pohlaví a gender. Genderové role a genderová identita. Psychologické teorie vývoje genderové identity. Základní mechanismy genderové socializace. Genderové stereotypy a předsudky. Výchova v rodině. Role médií.;

2. Genderová ne/rovnost ve vzdělávání - Pojetí rovnosti ve vzdělávání. Rovnost jako základní hodnota školství. Souvislost mezi genderovou a dalšími druhy nerovností. Projevy genderové nerovnosti v českém školství. Genderová horizontální a vertikální segregace vzdělávacího systému. Pojetí genderově citlivé výchovy a genderově neutrální výchovy. Současná vzdělávací politika genderové rovnosti.;

3. Gender v obsahu vzdělávání - Kurikulární dokumenty z genderového hlediska. Genderovanost školních předmětů a aktivit. Genderové zatížení učebnic, roviny možného zatížení (učivo, příklady, ilustrace, jazyk), principy genderově nestereotypních učebnic.;

4. Gender v pedagogické komunikaci - Učitelské představy a očekávání od dívek a chlapců. Genderové vzorce ve frekvenci a obsahu komunikace mezi vyučujícími a studujícími. Genderové aspekty pedagogického hodnocení. Komunikace mezi dívkami a chlapci v koedukovaných třídách. Genderové aspekty struktury a dynamiky školních tříd. Různé typy žákovských maskulinit a femininit. Vyjednávání maskulinity a femininity ve školní třídě. Genderově motivované obtěžování.;

5. Gender a učitelství - Zastoupení žen a mužů v učitelství. Zastoupení žen a mužů podle stupňů škol, aprobací a pracovních pozic. Fenomén „skleněného stropu“ a „skleněného výtahu“. Rozdíly ve finančním odměňování žen a mužů v učitelství (gender pay gap). Feminizace učitelství jako „problém“. Možnosti zvyšování podílu mužů v učitelství.;

6. Prosazování genderové rovnosti - Metody a techniky zvědomování genderových stereotypů na straně vyučujících a na straně studujících. Individualizované a aktivizační vyučovací metody. Princip svobody v kariérovém poradenství. Role rovnosti ve zdravě fungující škole.

Studijní programy