Charles Explorer logo
🇨🇿

Kognitivní psychologie pro školní učení

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKNZ1Q019B

Anotace

Cílem kurzu je seznámení se se základními poznatky kognitivní psychologie, které mají přímý vztah ke školnímu učení. Kognitivní psychologie se zabývá tím, jak lidé zpracovávají informace – tedy jak je vnímají, jak si je zapamatovávají, jak se je učí a jak o nich přemýšlejí. Je to tedy obor, který má na jedné straně velmi blízko k pedagogice a na straně druhé k oblasti neurověd. V tomto poli se budeme v rámci kurzu pohybovat. Studující tedy získají představu o oboru kognitivní psychologie a o tom, jak z něho mohou těžit ve svých školních praxích. V některých oblastech bude kurz navazovat na témata vyučovaná v předmětu Základy psychologie, který patří k povinným předmětům bakalářského studia. Zde budou tato témata blíže rozpracována z kognitivně psychologické a neuropsychologické perspektivy a vztažena k potřebám studentů učitelství. V úvodu kurzu budou probrány předmět a cíle kognitivní psychologie. Zaměříme se rovněž na způsob spolupráce s dalšími vědními obory, včetně rizika možných desinterpretací, které tato spolupráce může přinášet. Dále se budeme postupně zabývat jednotlivými kognitivně psychologickými tématy a přesevším pak jejich vztahem ke školní praxi:

1. vnímání a pozornost

2. paměť

3. myšlení

4. jazyk a řeč V každé z těchto částí se vždy rovněž zaměříme na možné poruchy a oslabení se kterými se nejčastěji setkáváme ve školním prostředí. V rámci celého kurzu bude kladen důraz na samostatné kritické myšlení studentů. Výstupem z kurzu bude didaktický test a seminární práce, ve které student představí a následně kriticky zhodnotí vybranou kognitivně psychologickou či neuropsychologickou studii zaměřenou na oblast vzdělávání.

Studijní programy