Charles Explorer logo
🇬🇧

Education of students with cultural different background

Class at Faculty of Education |
OKNZ1Q030B

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Kurz je zaměřen na vybrané aspekty vzdělávání dětí z kulturně odlišného prostředí. Zaměřuje se na povahu sociálních nerovností, které na jedné straně vyplývají z odlišné, ne – majoritní zkušenosti dětí z rodin migrantů a národnostních menšin a na straně druhé které jsou dané povahou školy jako instituce moderní společnosti, jejímž cílem je v rámci sekundární socializace posilovat homogenitu, resp. inkluzi ve společnosti. Významným tématem je identita, kterou žáci a učitelé společně vyjednávají. Zaprvé chce tedy ukázat bariery, které musejí překonat žáci z kulturně odlišného prostředí, když se vzdělávají v rámci majoritní školy. Týká se to např. zapojení těchto žáků do vrstevnických skupin, přístupu ke vzdělání, limitů, které jsou důsledkem odlišného zázemí a preferencí rodin.. Zadruhé se zaměří na školu jako instituci, která je otevřena více či méně inkluzi, na situaci učitelů, kteří se ocitají v kleštích dvou ideologických rámců (národní stát versus globální společnost) v přístupu k diverzitě. Cílem je zcitlivět přístup učitelů k problému kulturní diversity a posílit sebedůvěru a respekt k individualitě své i žáků.Blok I – Moderní stát, etnická diverzita a role školy ve vzdělávání žáků ze sociokulturně odlišného prostředí1. Kulturní diverzita v globální společnosti, národní stát a role školy (sociální inkluze a mobilita) – institucionální podstata kulturní ne/homogenity ve společnosti, vyjednávání identit v současném světě2. Příčiny školní neúspěšnosti (kulturní, sociální, biologické teorie)3. Multikulturní společnost v ČR, resp. v zemích bohatého severu.4. Zákony garantující právo dítěte na vzdělání Blok II – Žák z kulturně odlišného prostředí a limity, kterým čelí5. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (primární socializace)6. Sociální vyloučení a ne/možnost cesty za vzděláním (sekundární socializace, boj o identitu žáka)

7. Nedobrovolná migrace dětí a její důsledky (nedobrovolná migrace a pocity dítěte, jazyk jako klíčová proměnná, integrace do vrstevnických skupin, konstrukce identit)8. Děti migrantů a jejich vzdělávací trajektorie (lineární versus segmentovaná asimilace, limity sociální mobility) Blok III – Intervence do vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí ze strany rodiny popřípadě komunity9. Rodičovské strategie (pasivita x empowerment, vyjednávání mezi integrací a etnickou identitou)10. Vzdělávací aktivity menšin a migrantů jako cesta k uchování výchozí etnicity. Blok IV – Škola a její možnosti ve vzdělání žáků z kulturně odlišného prostředí11. Učitelé a způsoby ne/zvládání inkluze (zatížení stereotypem, sebereflexe, etnizace přístupu k žákům, respektování žákovské identity, možné strategie)

12. Instituce, které ne/pomáhají škole ve vzdělávání žáků z kulturně odlišného prostředí Blok V – Sebereflexe

13. Reflexe situace setkání s žákem z kulturně odlišného prostředí. Předporozumnění, jak žák může zvládat situaci ve škole. Reflektování jeho zkušenosti. Na základě vlastního předporozumění a zprostředkované zkušenosti (deklarovaných postojů) žáka uvažovat o povaze a důsledcích jeho kulturní odlišnosti. Důraz na individuální prožívání každého žáka i učitele.

Annotation

The course is focused on selected aspects of education of pupils from culturally different backgrounds. It focuses on the nature od social inequalities that on one side come from non-majority experience of pupils from migrant and ethnic minority backgrounds and on the other side come from the school as modern society institution which is tasked with homogenization of society and inclusion during the secondary socialization of pupils.

Key theme is identity that is negotiated between pupils and teachers. Barriers that pupils have to overcome when they come from minority backgrounds into the majority focused school.

That means getting into peer groups, adapting to curriculum requirements, overcoming limits given by family backgrounds an so on. Then school as institution is analysed, its opennes to inclusion, the situation of teachers that struggle to fulfill conflicting demands of school, society and regards to individual needs of children.

The aim is to cultivate teachers sensitivity and insight into issues of cultural diversity and strenghten respect to self and th the individuality of pupils.

Study programmes