Předmět nabízí seznámení s možnostmi kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností mezi vyučujícími, a to buď v rámci konkrétní školy, nebo napříč školami. V předmětu budou představeny existující techniky sdílení a reflexe profesních zkušeností a kolegiální podpory a specificky pak ty, které jsou aktuálně využívány v českých školách. V kurzu budou diskutovány individuální i týmové přínosy těchto technik, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací. Témata kurzu:
1. Význam reflexe a sebereflexe profesních zkušeností mezi vyučujícími;
2. Techniky sdílení zkušeností a kolegiální podpory pro profesní rozvoj školy a jednotlivců;
3. Specifika individuálních, dyadických a skupinových technik;
4. Supervize, intervize, mentoring, Balintovské skupiny, koučink aj.;
5. Organizace a pravidla vybraných technik;
6. Překážky pro zavádění a realizaci technik sdílení zkušeností a kolegiální podpory – překážky na úrovni jednotlivců a na úrovni školy;
7. Praktické ukázky vybraných technik.