Předmět se věnuje klíčovým tématům inkluzivní pedagogiky. Jeho cílem je seznámit studenty s principy a metodami práce s žáky v inkluzivním vzdělávání. Studenti si osvojí legislativní předpisy upravující tzv. společné vzdělávání v tuzemsku, získají orientaci v zahraničních trendech a v rozdílných podmínkách realizace inkluzivního vzdělávání ve světě. Budou vedeni k identifikaci role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzivních podmínkách a k vyhodnocování efektů i rizik společného vzdělávání. Získají přehled o poradenských službách provázejících inkluzivní proces ve školách. Témata:
1. Filozofie inkluzívního vzdělávání, principy, hodnoty, cíle.
2. Legislativní aspekty a vývoj inkluzívního vzdělávání u nás a v zahraničí.
3. Inkluze jako výzva pro školu - její kulturu, politiku a praxi.
4. Hodnocení kvality inkluzivního vzdělávání.
5. Inkluzivní výukové strategie, diferenciace a individualizace v procesu výuky.
6. „Odlišnost“ jako téma výuky na všech stupních škol, inkluzivní pojetí kulturní diverzity.
7. Role pedagoga a asistenta pedagoga v inkluzívní praxi.
8. Zajištění a reflexe učebního pokroku žáků, formativní hodnocení.
9. Poradenské služby v inkluzívní škole.