- aktéři výchovných a vzdělávacích procesů ve škole;
- pojetí osobnosti dítěte ve vývoji pedagogického myšlení;
- pedagogické koncepce (teorie učení) a jejich projevy ve školní praxi;
- osobnost dospělého (učitel, rodič) a její interakce s dětmi staršího školního věku a se středoškoláky;
- vzdělávací procesy ve škole, seznámení s problematikou rámcového a školního kurikula;
- formy spolupráce s učiteli a znalost motivačních postupů a volba programů pro volnočasové aktivity, které by navazovaly na aktuální školní témata nebo je naopak mohly uvádět;
- koncepce vzdělávací politiky pro regionální školství;
- vývoj v zahraničí.
V rámci předmětu se studenti seznámí s aktuálními pedagogickými koncepcemi, které se promítají do pojetí práce škol a školských zařízení. Budou charakterizovány principy tvorby a realizace základních pedagogických dokumentů pro oblast výchovy ve volném čase na různých úrovních. Budou diskutována kritéria pro hodnocení jejich efektivity.