Charles Explorer logo
🇨🇿

Informační výchova a didaktika informační výchovy III. s

Předmět na Pedagogická fakulta |
OKO131604

Sylabus

1. tematický celek Didaktické aspekty současného vývoje technologií ·        Vývoj didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus) ·        Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu ·        3 úrovně technologického determinismu ·        Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů ·        Model TPCK a jeho implementace v praxi

2. tematický celek Od školy

1.0 ke škole

2.0 ·        Od Webu

1.0 k Webu

2.0 (rozdíly mezi webem

1.0 a

2.0, příklady z praxe, blog, podcast, video-konference, webináře, víceuživatelská prostředí, výukové hry ·        Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody) ·        Technologické souvislosti psychodidaktických koncepcí behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu ·        Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí podle Siemense a Downese ·        Vzdělávání v mracích, důsledky vybavení 1:1 ·        Proměny vzdělávacího prostředí (formální, neformální, informální)

3. tematický celek Technologie v neformálním a informálním vzdělávacím prostředí ·        Instruktivní a konstruktivní přístup podle Paperta ·        Převrácená třída (Khan Academy) ·        Projektová výuka (vyprávění digitálních příběhů) ·        Příklady úspěšných projektů (eTwinning, eLearning Awards) ·        eLearning ve virtuálním vzdělávacím prostředí ·        Problematika sdílení, remixu a právní souvislosti (Creative Commons) ·        Volně dostupné výukové zdroje a kurzy ·        Analýza formálních a neformálních výukových výsledků (Learning Analytics, badges)

4. tematický celek Sociální sítě ve výuce ·        Příklady soc. sítí (Facebook, Twitter, Google+ ad.) ·        Problematika bezpečnosti v online prostředí ·        Upravená Bloomova taxonomie podle Kanterové ·        Od kolaborace ke kooperaci podle Jarche ·        Učitel v prostředí sociálních sítí (vícenásobná osobnost podle Turke, rezident/návštěvník podle Whita, vztah k žákům) ·        Kontrola vlastní digitální stopy, vědomé budování virtuální online přítomnosti v roli učitele Technologiemi vyvolávané vize změn školského systému - zdokonalování, reforma, transformace, disrupce

Anotace

Posláním předmětu je doplnit vědomosti a kompetence získané v předchozích 2 semestrech specializovaného studia ICT oboru Vychovatelství o nadstavbu umožňující zahrnutí světa soc. sítí do jejich vychovatelské činnosti. Tato problematika zahrnuje jak budování osobního vzdělávacího prostředí samotných studentů online, tak metodiku práce s žáky ve virtuálním prostředí počítačových sítí včetně seznámení s riziky spojenými s využitím internetu při práci s dětmi.

Předmět je zároveň završením specializovaného studia ICT pro obor Vychovatelství. Jeho podstatou je proto též shrnutí všech hlavních tematických celků, které byly v rámci studia probírány, vysvětlení nesrozumitelných partií a opakování látky podle požadavků ke zkoušce. Ta bude též zahrnovat celou šíři oboru, a tak bude zároveň sloužit jako příprava ke státní zkoušce, kterou celé bakalářské studium Vychovatelství vyvrcholí.