1. tematický celek
Výzkum edukačních technologií, výukové cíle pro 21. století
· Kurzweilův Zákon zrychlujících se změn
· Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu (Project ACOT, BECTA, Škola21)
· 3 úrovně technologického determinismu podle Kanuky
· Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů
· Model TPCK a jeho implementace v praxi 2. tematický celek
Od školy 1.0 ke škole 2.0
· Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, příklady z praxe, blog, podcast, video-konference, webináře, víceuživatelská prostředí, výukové hry
· Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody)
· Technologické souvislosti psychodidaktických koncepcí behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu
· Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí podle Siemense a Downese
· Vzdělávání v mracích, důsledky vybavení 1:1
· Proměny vzdělávacího prostředí (formální, neformální, informální) 3. tematický celek
Technologie ve formálním vzdělávacím prostředí
· Instruktivní a konstruktivní přístup podle Paperta
· Vývoj systémů řízení výuky
· eLearning jako nástroj kombinovaných výukových forem
· Vzdělávací objekty (DUM, úložiště)
· Převrácená třída (Khan Academy)
· Webquest (primární výukové zdroje)
· Projektová výuka (vyprávění digitálních příběhů)
· Příklady úspěšných projektů (eTwinning, eLearning Awards) 4. tematický celek
Technologie v neformálním vzdělávacím prostředí
· eLearning ve virtuálním vzdělávacím prostředí
· Problematika sdílení, remixu a právní souvislosti (Creative Commons)
· Vývoj od volně dostupných programů k volně dostupným výukovým zdrojům
· Volně dostupné výukové kurzy (MOOC), Open University
· Andersonův teorém interakční ekvivalence
· Analýza formálních a neformálních výukových výsledků (Learning Analytics, badges) 5. tematický celek
Technologie v informálním vzdělávacím prostředí
· Sociální sítě ve výuce (Facebook, Twitter, Google+ ad.)
· Problematika bezpečnosti v online prostředí
· Upravená Bloomova taxonomie podle Kanterové
· Od kolaborace ke kooperaci podle Jarche
· Učitel v prostředí sociálních sítí (vícenásobná osobnost podle Turke, rezident/návštěvník podle Whita, vztah k žákům)
· Kontrola vlastní digitální stopy, vědomé budování virtuální online přítomnosti v roli učitele (viz Požadavky k zápočtu)
Posláním studijního předmětu ICT ve vzdělávání je seznámit studenty s možnostmi aplikace informačních a komunikačních technologií (ICT) ve vyučování a učení se zvláštním důrazem na technologie mobilní a na využití volně dostupných výukových zdrojů, otevřených výukových metod a sociálních sítí. Hlavním cílem je přispět k poznání a pochopení současného potenciálu ICT, který výrazným způsobem ovlivňuje vzdělávací cíle a revolučně mění formální i neformální výukové postupy.
Prezenční výuka má formu přednášek využívajících názorné ukázky ve formě videa. Předpokládá se aktivní distanční zapojení studentů do diskuze nad probíranými tématy nejen během vlastního prezenčního setkání, ale i mimo něj online v rámci osobního vzdělávacího prostředí účastníků.
Absolvent předmětu bude mnohem lépe chápat roli ICT v současném školství. Účast přispěje též k rozšíření osobního vzdělávacího prostředí studentů a k nastartování jejich dalšího celoživotního vzdělávání v roli učitelů.