Témata kurzu:
1. Spravedlivost ve vzdělávání: základní pojmy a teorie. - rozdíl mezi rovností a spravedlivostí. - základní přehled k pojetí spravedlivosti (utilitarismus, Rawlsova teorie spravedlnosti, libertariáni - F.A. Hayek, R. Nozick) - 3 pojetí konceptu rovnosti příležitostí ve vzdělávání - rovnost v přístupu ke vzdělávání, rovnost podmínek vzdělávání, rovnost výsledků vzdělávání - vzdělanostní nerovnosti a teorie jejich vysvětlení - modernizační teorie a sociálně-psychologický model Blaua a Duncana, teorie kulturní a sociální reprodukce (Bourdieu, Bernstein, Bowles a Gintis), teorie racionálního jednání (Boudon, Goldthorpe, Breen) - inkluzívní vzděláv ání
2. Časná diferenciace žáků v ČR a její dopady na kvalitu a spravedlivost vzdělávání - mezinárodní srovnání - vysvětlení pojmů vnější a vnitřní diferenciace, její výhody a nevýhody, příklady v ČR - co říkají výzkumy o důsledcích rozdělování žáků do různých typů škol podle jejich schopností? - znovu-zavedení víceletých gymnázií v ČR v roce 1990 a následné pokusy o jejich zrušení. - seznámení s výsledky mezinárodních výzkumů PISA a TIMSS - dosahují země, které rozdělují žáky do různých typů škol v rámci povinné školní docházky lepší výsledky vzdělávání než země, které takové rozdělování neprovádí?
3. Jak se pozná spravedlivý vzdělávací systém? - porovnávání spravedlivosti vzdělávacích systémů různých zemí na základě systému indikátorů - ukázka porovnání spravedlivosti vzdělávacích systémů všech 27 států EU - jak si stojí ČR a je Finsko skutečně šampión? - jak se pozná spravedlivá škola?
4. Vzdělávání Romů v ČR - opatření české vzdělávací politiky a jejich (ne)účinnost - seznámení se situací vzdělávání Romů v ČR; - opatření na podporu vzdělávání romských žáků - Asistenti učitele, přípravné ročníky aj. - jak dál?
5. Přístup k různým skupinám znevýhodněných žáků v Evropě - různé přístupy ke vzdělávání imigrantů, sociokulturně znevýhodněných žáků, podpora integrace a sociální koheze - přístupy orientované na podporu znevýhodněných oblastí (area-based approach např. Anglie EAZ nebo EPA, Francie - ZEP), přístupy ke znevýhodněným sub-populacím (imigrantům aj.) - příklady pozitivní diskriminace či afirmativní akce v různých vzdělávacích systémech EU (např. multi-agency wokring, komunitní školy aj.)
6. Co žáci považují za spravedlivé a co chtějí od svých učitelů? - prezentace výsledků mezinárodního výzkumu srovnání ČR, Anglie, Belgie, Francie, Itálie - spravedlivost hodnocení a udělování pochval a trestů - jak hodnotit žáky spravedlivě?
Zajištění spravedlivého přístupu ke vzdělání je ústředním tématem vzdělávacích politik všech vyspělých zemí. V tomto kurzu se budeme zabývat tím, co spravedlivý přístup ke vzdělání znamená, jaké klade požadavky na organizaci vzdělávacího systému i na práci učitelů.
Cílem kurzu je podrobit současné vzdělávání v České republice kritické analýze, a to na základě zjištění empirických výzkumů i srovnání se vzdělávacími systémy jiných zemí. Budeme se podrobně věnovat selektivnosti českého vzdělávacího systému (víceletá gymnázia, výběrové školy, "zvláštní školy"), otázkám přístupu ke vzdělání pro různé skupiny žáků (sociálně-ekonomická podmíněnost dosaženého vzdělání, vzdělanostní nerovnosti), vzdělávání Romů v českém vzdělávacím systému, ale také tomu, co žáci považují za spravedlivé a jaké nespravedlivosti ve škole zažívají, jak vypadá spravedlivé hodnocení žáků a nespravedlivostí spojenou s udělováním odměn a trestů.
Blíže jsou jednotlivá témata rozepsána v sylabu kurzu.