Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability
\r\n\r\n
9. týden
\r\nTom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
\r\nFocus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language
\r\nIt is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition.
\r\n\r\n
10. týden
\r\nHanif Kureishi: My Son the Fanatic
\r\nFocus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition
\r\n\r\n
11-12. týden
\r\nLiminality - cultural schizophrenia
\r\nThomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith
\r\nJohn M. Coetzee: Disgrace
\r\nBackup lecture - Australian literature - optional
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"\r\nWeek 1
\r\nIntro
\r\nOscar Wilde: The Importance of Being Earnest (+ film rendition) - excerpts
\r\nIrvine Welsh: Trainspotting (+ film rendition) - excerpts
\r\nFocus: mimetic and diegetic means of artistic expression / compare & contrast
\r\n\r\n
Week 2
\r\nDan Rosen: The Last Supper
\r\nFocus: film as a sociological probe: radicalism vs. liberalism; a cautionary tale
\r\n\r\n
Week 3
\r\nAlice Dunbar Nelson: The Stones of the Village + a dramatized version by Eliza Anderson
\r\nPhilip Roth: The Human Stain (film adaptation + excerpts)
\r\nFocus: written, mimetic and auditory input – compare & contrast, cultural liminality I (the tragic mulatto phenomenon)
\r\n\r\n
Weeks 4-7
\r\nSTUDENT PRACTICE – NO CLASSES
\r\n\r\n
Week 8
\r\nWoody Allen: Match Point
Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability
\r\n
Week 9
\r\nTom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
\r\nFocus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language
\r\nIt is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition.
\r\n\r\n
Week 10
\r\nHanif Kureishi: My Son the Fanatic
\r\nFocus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition
\r\n\r\n
Weeks 11 - 12
\r\nLiminality - cultural schizophrenia
\r\nThomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith
\r\nJohn M. Coetzee: Disgrace
\r\nBackup lecture - Australian literature - optional
","inLanguage":"en"}]}1. týden
Intro
Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (+ film rendition) - excerpts
Irvine Welsh: Trainspotting (+ film rendition) - excerpts
Focus: mimetic and diegetic means of artistic expression / compare & contrast 2. týden
Dan Rosen: The Last Supper
Focus: film as a sociological probe: radicalism vs. liberalism; a cautionary tale 3. týden
Alice Dunbar Nelson: The Stones of the Village + a dramatized version by Eliza Anderson
Philip Roth: The Human Stain (film adaptation + excerpts)
Focus: written, mimetic and auditory input – compare & contrast, cultural liminality I (the tragic mulatto phenomenon) 4-7. týden
STUDENTSKÁ PRAXE 8. týden
Woody Allen: Match Point Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability 9. týden
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
Focus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language
It is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition. 10. týden
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
Focus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition 11-12. týden
Liminality - cultural schizophrenia
Thomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith
John M. Coetzee: Disgrace
Backup lecture - Australian literature - optional
Tento kurz se zabývá analýzou (1) různých filmových adaptací význačných děl anglofonní literatury a v menší míře i (2) scenáristicky silným současným filmům, které z literární předlohy přímo nevycházejí. Zvláštní pozornost je věnována porovnávání mimetických a nemimetických způsobů uměleckého vyjádření, obrazu coby zástupnému elementu slova a použití modernistických vyprávěcích prostředků ve filmové řeči. Z moderních autorů bude pojednán např. David Guterson,
Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen, Tom Wolfe and Irvine Welsh.
Podmínkou k udělení zápočtu je práce v semináři a závěrečná studentská performance ve skupinách o 2-4 studentech.
V případě neúčasti na této závěrečné performanci musí student napsat středně dlouhý esej (800 slov) na některé z předem známých témat týkajících se probíraných filmových adaptací.