Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura a film

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2301018

Sylabus

1. týden

Intro

Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (+ film rendition) - excerpts

Irvine Welsh: Trainspotting (+ film rendition) - excerpts

Focus: mimetic and diegetic means of artistic expression / compare & contrast   2. týden

Dan Rosen: The Last Supper

Focus: film as a sociological probe: radicalism vs. liberalism; a cautionary tale   3. týden

Alice Dunbar Nelson: The Stones of the Village + a dramatized version by Eliza Anderson

Philip Roth: The Human Stain (film adaptation + excerpts)

Focus: written, mimetic and auditory input – compare & contrast, cultural liminality I (the tragic mulatto phenomenon)   4-7. týden

STUDENTSKÁ PRAXE   8. týden

Woody Allen: Match Point  Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability   9. týden

Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead 

Focus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language

It is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition.   10. týden

Hanif Kureishi: My Son the Fanatic

Focus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition   11-12. týden

Liminality - cultural schizophrenia 

Thomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith

John M. Coetzee: Disgrace

Backup lecture - Australian literature - optional

Anotace

Tento kurz se zabývá analýzou (1) různých filmových adaptací význačných děl anglofonní literatury a v menší míře i (2) scenáristicky silným současným filmům, které z literární předlohy přímo nevycházejí. Zvláštní pozornost je věnována porovnávání mimetických a nemimetických způsobů uměleckého vyjádření, obrazu coby zástupnému elementu slova a použití modernistických vyprávěcích prostředků ve filmové řeči. Z moderních autorů bude pojednán např. David Guterson,

Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen, Tom Wolfe and Irvine Welsh.

Podmínkou k udělení zápočtu je práce v semináři a závěrečná studentská performance ve skupinách o 2-4 studentech.

V případě neúčasti na této závěrečné performanci musí student napsat středně dlouhý esej (800 slov) na některé z předem známých témat týkajících se probíraných filmových adaptací.