Charles Explorer logo
🇨🇿

Půdní biologie

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2302030

Sylabus

Náplň přednášek

Poznámka: přednášek bude celkem 6 v délce 2 vyučovacích hodin 1. Seznámení s náplní kurzu; vymezení oboru půdní biologie; srovnání přístupů pedologie x pedobiologie; co je a není půda; specifika půdy oproti vodním a epigeickým biotopům; půdotvorní činitelé; zdroje energie a živin v půdě; význam půdy pro lidskou společnost; ochrana půdy; ekologické zemědělství 2. Základní složky půdy, půdní profil, zonální x azonální půdy, půdní typ x půdní druh, základní vlastnosti půdy, souvislost vzniku půdních typů, geologického podloží a klimatu, textura a struktura půdy na makroskopické a mikroskopické úrovni; organominerální komplexy; význam jílových minerálů; sorpční vlastnosti půdy; půdní vzduch; půdní roztoky; souvislost struktury půdy a činnosti živých organismů 3+4. Přehled základních chemických a biochemických procesů v půdě; rozklad mrtvé organické hmoty v půdě; vznik a různé formy humusu; význam humusu v půdě; přehled základních půdních typů (důraz na půdy v ČR). 5. Přehled hlavních skupin půdních organismů (edafonu) v souvislosti s jejich rolemi v půdě a adaptacemi na půdní prostředí, pro každou skupinu základní metody studia - půdní fauna; velikostní třídění půdní fauny, systematický přehled dominantních skupin. 6. Půdní fauna - dokončení; půdní mikroflóra a metody jejího studia; interakce mezi různými skupinami organismů (mykorhizní symbióza a další interakce organismů v rhizosféře, predační vztahy, forézie atd.).

Přehled úloh pro praktická cvičení

Poznámka: praktická cvičení budou probíhat ve 2 paralelních skupinách po max. 12 studentech. Délka jednotlivých cvičení je 3 vyučovací hodiny. Některé dlouhodobější úlohy budou rozfázovány do více cvičení - římská čísla cvičení jsou uvedena v závorkách. Studenti budou pracovat převážně ve dvojicích a během cvičení se budou střídat u různých úloh. 1. Demonstrace základních metod kvantitativního x kvalitativního odběru půdních vzorků, ukázky půdních sond a zemních pastí. (I) 2. Prosev lesní hrabanky, pozorování získaných živočichů (I) 3. Demonstrace živého vzorku vyextrahované půdní mezofauny pomocí stereomikroskopu s připojenou kamerou (I) 4. Extrakce vlastních přinesených semikvantitativně odebraných vzorků půdy (I+II) 5. Kvalitativní rozbor získaných vzorků půdní mezofauny živočichů, determinace podle jednoduchých určovacích klíčů (II) 6. Příprava dočasného mikroskopického preparátu půdního roztoče v kyselině mléčné a trvalého preparátu chvostoskoka v liquido de Fauré (II) 7. Gravimetrické orientační stanovení momentní půdní vlhkosti (I+III) 8. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - důkaz, že žížaly zatahují listy do půdy, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (I, III, IV) 9. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - vliv stínek na mechanickou dekompozici listového opadu, porovnání preferencí pro různé druhy listového opadu (jilm, buk, dub) (II, III, IV) 10. Modelový školní pokus v improvizovaném mikrokosmu - stanovení produkce CO2 v půdě při různých teplotách - absorpce CO2 pomocí roztoku NaOH, následná titrace zbylého NaOH pomocí HCl (III, IV) 11. Stanovení reakce půdního výluhu pomocí kapesního pH-metru - aktivní a výměnné pH (III) 12. Modelový školní pokus - důkaz přítomnosti životaschopných mikroorganismů na povrchu těla a v exkrementech stínek, selektivita živných médií - oplach mikroorganismů z povrchu těla stínky, příprava suspenze z exkrementu stínky, příprava živných médií, výsev na agarové plotny (porovnání peptonu a sladinového extraktu) (III, IV) 13. Mikroskopování nebarvených preparátů z narostlý kolonií mikroskopických hub a bakterií, využítí fázového kontrastu (IV) 14. Závěrečná diskuse výsledků (IV)

Anotace

Půdní biologie si klade za cíl představit studentům půdu jako životní prostředí pozoruhodného společenstva organismů, které jsou propojeny složitou sítí vzájemných vztahů a půdu nejen obývají, ale také svým působením vytvářejí a přetvářejí.

V teoretické části kurzu se studenti seznámí se základními typy půd, anorganickými a organickými složkami půdy, půdotvornými činiteli a půdotvornými procesy; hlavními skupinami půdních organismů, jejich vzájemnými interakcemi a adaptacemi na půdní prostředí a se základními metodami pedobiologického výzkumu.

V terénně-laboratorní části si vyzkoušejí kvantitativní odběr půdních vzorků, izolaci půdních mikroorganismů, extrakci půdních živočichů, rozbor získaného materiálu a jeho determinaci do vyšších taxonomických skupin.

Součástí kurzu je také zakládání jednoduchých laboratorních pokusů s půdními živočichy, které mohou být využity i ve výuce na ZŠ a SŠ.