Studijní program: učitelství pro SŠ (navazující magisterské)
Kurz: Aktuální otázky současné lingvistiky
Kód kurzu: ON2303104
Vyučující: PhDr. Václav Velčovský
Požadavky k zápočtu:
- aktivní účast na semináři na základě prostudované literatury (min. 2 studie na každý seminář),
- maximálně dvě absence,
- referát na (1) obsahovou a (2) pragmatickou analýzu vybraného textu, který se bude na semináři interpretovat,
- recenze jedné přednášky z podzimního běhu PLK nebo KPČJ.
Obsah kurzu: 1. seminář:
úvod, literatura, témata referátů, představení programu www.wals.info
Společná interpretace článku: Sgall, P.: Ohlédnutí pražského lingvisty za 20. stoletím. URL: ufal.mff.cuni.cz/publications/year2001/ohlednuti-sas6.doc [30.7.2010] 2. seminář:
Korpusová lingvistika
- Bermel, N.: Pravidla jako cukr nebo bič? Pravopis v Českém národním korpusu (1., 2. část). NŘ, 91, 2008, s. 1-13, 57-68.
- Kodýtek, V.: Mluvená čeština v Praze a Brně: sonda do mluvených korpusů. SaS, 68, 2007, s. 23-37.
- Schmidtová, V.: Laj mě, lhu-li. Knižní a mluvené prvky v Babičce B. Němcové.Frekvenční rozbor a srovnání se SYN2000. In Piorecký, K. (ed.): III. kongres světové literárněvědné bohemistiky. Praha: ÚČL AV ČR, 2006. URL: ucnk.ff.cuni.cz/doc/babicka.doc [15.12.2009] 3. seminář:
Bilingvismus, diglosie
- Nekvapil, J. - Sloboda, M. - Wagner, P.: Mnohojazyčnost v České republice. Základní informace. Praha: NLN, 2009.
- Newerkla, S. M.: Areály jazykového kontaktu ve střední Evropě a německo-český mikroareál ve východním Rakousku. SaS, 68, 2007, s. 271-286.
- Fishman, J.: Bilingvismus s diglosií a bez diglosie. Diglosie s bilingvismem a bez bilingvismu. URL: www.lingvistika.cz/download/preklady/preklad_Fishman.pdf [15. 12. 2009]. v originále In Paulston, Ch. B. - Tucker, G. R. (ed.): Sociolinguistics - the Essential Readings. Cornwall: Blackwell, 2003, s. 359-366. 4. seminář:
WALS (World Atlas of Language Structures: www.wals.info); k těmto referátům nutná min. pasivní znalost angličtiny, + připravit ppt s tezemi, schématy a mapami
- Představení WALSu, výběru jazykových skupin, jazyků a charakteristik; charakteristiky dle WALSu versus jiná (např. Skaličkova) typologie jazyků
- Rod v různých jazycích světa (mapa 30-32, + články)
- Určitý a neurčitý člen v jazycích světa (mapy 37-38, + články)
- Ne/korelace kategorie vidu a času v jazycích světa (mapy 65 a 66, + články)
- Barvy v různých jazycích světa (mapa 132-135, + články) 5. seminář:
Problematika spisovného jazyka
- Čermák, F. - Sgall, P. - Vybíral, P.: Od školské spisovnosti ke standardní češtině: výzva k diskusi. SaS, 66, 2005, s. 103nn. (+ reakce na článek)
- Cvrček, V.: Regulace jazyka a Koncept minimální intervence. Praha: NLN, 2008, alespoň s. 11-33.
- Hodnocení a závěr
Cílem kursu je seznámit studenty s aktuálním děním na bohemistické a obecně lingvistické scéně a posoudit jeho uplatnění ve školské praxi. Interpretovány budou aktuální studie na "živá" a diskutovaná témata.
Texty jsou vybrány tak, aby byl každý seminář věnován jednomu okruhu výzkumu lingvistiky.