Požadavky k zápočtu: 1. Aktivní účast na seminářích. 2. Seminární práce - analýza mediálního produktu (ne novin a časopisů), s nímž by bylo možné pracovat na základní škole, návrh práce a následná obhajoba práce (konzultace s vedoucím semináře). Nekvalitně připravená práce a nepromyšlená obhajoba může být důvodem k vrácení seminární práce a požadavku přepracování. Nutno odevzdat nejpozději do 24. 3.
Cíl kurzu: problematika masové a mediální komunikace, uvědomit si místo mediální výchovy v hodinách českého jazyka a literatury, nacvičit tvorbu výukových aktivit pro mediální výchovu, seznámit se s možnými inspiračními zdroji pro tvorbu takových aktivit Obsah kurzu: masová a mediální komunikace, mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím; vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; rozbor a interpretace mediálních produktů; druhy médií a mediální instituce; funkce médií; práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka; aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy; zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy a střední školy
Medial education as a part of communication; medial literacy; mass communication as institutionalized process encompassing the production, dissemination, reception, and interpretation of public sociocultural discourse; the potential impact of media language upon audiences; the representation of social reality through language; the possible motives of the senders in media institutions; the role of audience reception processes; the social influence. of the media in contemporary society