Charles Explorer logo
🇨🇿

Literatura pro děti a mládež

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2304114

Sylabus

Literatura pro děti a mládež jednosemestrálníkurs zakončený zkouškou; dotace 2hod./týden vyučující: PhDr. Věra Brožová, PhD.  

Tematické okruhy

Uvedení do problematiky, základní pojmy a souvislosti, specifičnost literatury pro děti a mládež, literatura pro děti v kontextu celonárodního písemnictví

Základní žánrová mapa literatury pro děti Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi

Recepce literatury pro děti a mládež, dobově preferované žánry.  

Problematika intencionální a neintencionální četby dětí a mládeže, adaptace neintencionálních textů pro dětského adresáta

Problematika tzv. dětského aspektu

Literárněhistorické kapitoly:

Kanonická díla literatury pro děti

Literatura v zajetí pedagogiky vs. literatura jako zdroj zábavy a zážitku  

Folklór a literatura pro děti

Druhy a žánry slovesného folklóru

Morfologie pohádky V. J. Proppa

Literárněhistorické kapitoly:

Vstup pohádky do literatury (16.-18. století)

Folklorní pohádka v četbě dětí  (od poč. 19. století do současnosti)

Mýtus, pověst a jejich adaptace  

Autorská pohádka, pohádková próza a fantasy

Typologie autorské pohádky a pohádkové prózy;  zdroje  fantasy literatury a její vývoj  

Literárněhistorická kapitola:

Proměny autorské pohádky a pohádkové prózy a fantasy  pro děti v české a světové literatuře; zakladatelská díla žánru    

Hrdina, vypravěč a fiktivní adresát; dětský hrdina a jeho obraz v literatuře

Možnosti identifikace a sebeprojekce v díle pro děti a mládež

 Problematika typologie příběhů s dětským hrdinou

Fenomén návodné literatury

Literárněhistorické kapitoly:

Příběh s dětským hrdinou a jeho proměny v 19. století a  20. století; společensko – politická podmíněnost tohoto žánru

Dobrodružné příběhy a jejich proměny od počátku 19. století

Sci-fi, detektivka (a fantasy) v četbě dětí

Tábornická literatura; návody s příběhem  

Klasické a moderní podoby poezie pro děti a mládež

Poezie pro děti a její funkce

Jazykové prostředky z hlediska ontogeneze; poezie, jazyková a sémantická hra; noniluzivní literatura (literatura tematizující jazyk, experimentální tvorba…) a dětský adresát

Literárněhistorická kapitola:

Zakladatelská díla české a světové poezie pro děti v 19. století

Tradice nonsensu ve světové literatuře

Český nonsens a jeho dobová podmíněnost  

Konkrétní program kurzu, literatura,  odborná literatura a pracovní  handouty jsou zasílány hromadným fakultním mailem.

Anotace

Rozvíjí interpretační schopnosti posluchačů v této specifické oblasti, pěstuje vnímání čtenářství jako celoživotního postoje člověka.