Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběrový literární seminář III

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2306033

Sylabus

1. Úvod, rozdělení referátů, systém práce. Patrick CHAMOISEAU Veilles et Merveilles Créoles, 2013. 2.

Poezie pro děti - rytmus, opakování, přízvuk. Robert DESNOS, Chantesfables et chantefleurs, 1944 (Květomluva) 3.

Un récit  en français. L’évocation des souvenirs.

L’autobiographie. Daniel PENNAC, Chagrin d’école, 1984(Učení mučení, Baobab) 4.

Un conte classique français, le rêve, le merveilleux, l’aventure. PERRAULT x SALOMÉ 5.

Racisme et islamophobie. Tahar Ben Jelloun Le racisme expliqué à ma fille, 1991 (Tati, co je to rasismus, Dauphin) 6.

Personnage de l’enfant : Antoine de Saint-Exupéry, Le Petit Prince, 1943 (Malý princ) ; la figure animalière : Jean de Brunhoff, Histoire de Babar, 1931 (Příběh malého slona Babara, Baobab) 7. , 8. L’idée de la civilisation dans la robinsonnade : DEFOE -  TOURNIER - CHAMOISEAU. 9.

La littérature fantastique classique et contemporaine. MAUPASSANT x DE FOMBELLE 10.

Le tabou de l’obésité par Michaël Olliver La vie en gros, 2000 (Život k sežrání, Baobab) 11., 12. Atelier d’écriture

Anotace

Jako cíl si stanovujeme obecně zhodnotit vývojové tendence v současné francouzské literatuře pro děti a mládež. Tento záběr má vzhledem k přitažlivosti žánru tedy nutně typologickou povahu. Budou představeny nejdůležitější termíny spojené s danou problematikou: základní literární funkce děl, jednotlivé žánry, statut autora a recepce jeho čtenářem. Stručný historický exkurz, jenž poukazuje především na poznatek, že druhá polovina 20. století je poznamenaná masivní publikační činností v oblasti francouzské literatury pro děti a mládež. V praktické části se zabýváme literárním rozborem termínů z obecné části konkrétně na půdě umělecky kvalitních děl: např. Tobie Lolness Timothého de Fombelle (česky Baobab), Život k sežrání Mikaela Olliviera (česky Baobab) a Oskar a růžová paní Erica-Emmanuela Schmitta. Zaměřujeme se především na jazykový a literární rozbor motivů, které jsou pro dětskou literaturu zásadní (např. přátelství, ekologie, nemoc, neúspěch). Zamyšlení nad spojením textu a ilustrace, textu a jeho překladu, textu a jeho recepce udělováním cen.

Seminář probíhá na úrovni C1-C2 ve francouzském jazyce.