Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika literatury

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2307030

Sylabus

1. Didaktika literatury - Vymezení disciplíny vůči literární vědě, pedagogice a didaktice cizích jazyků; vztah této disciplíny k lingvodidaktice a didaktice reálií.  Problémové kruhy zkoumání.Základní termilonologie: literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace, čtenářská socializace. Seminář: rozdělení praktických cvičení. Náměty k reflexi: Cizojazyčná literatura jako součást maturitní zkoušky? Ano či ne? Konkrétní autoři? Ano či ne? Výběr autorů?

2. Textový korpus uměleckých textů v rámci vyučování cizímu jazyku: metody sestavování korpusu cizojazyčné literatury a kritéria tohoto procesu: dějiny literatury versus genologie (žánrová mapa textů); mezipředmětové vztahy (německy psaná literatura jako součást světové literatury); databanka učebních a dalších alternativních materiálů; osobní zkušenost a kompetence učitele jak další faktor ovlivňující sestavení korpusu. Literární reálie jako další možnost sestavování textového korpusu. Seminář: Lyrika - rytmus, rým, melodie versus Konkrétní poezie. Náměty k přemýšlení: Synestetické učení jazyka: „Phonetik mit Hand und Fuß“.

3. Model literární komunikace. Cvičení: práce s drobnou prózou.

4. Algoritmus práce s textem. Cesta "dovnitř do textu" - metody perceptivní (recepční) esteticky. Tradiční analýza textu. Cesta "ven z textu" - metody aktivně receptivní (produkčně orientované) estetiky směřující ke komunikaci, k reflexi a volnému mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami. Cvičení: práce s velkou epikou (románem, novelou).

5. Literatura a média. Práce s literárním textem jako filmovou předlohou. Cvičení: práce s filmem.

6. Tvořivá dramatika Cvičení: konkrétní poezie

7. Hudební texty Workshop I

8. Workshop II

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování literatuře v rámci předmětu cizí jazyk. Přiblížit studentům význam literatury při vytváření sociálně-kulturních a interkulturních kompetencí. Teoretické reflexe jsou popojeny s konkrétními cvičeními doplňovanými podněty ze strany studentů. Obsahově lze předmět rozdělit do následujících problémových okruhů:

1. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Souvislost literární výchovy a dalších uměleckých výchov ve vyučování cizímu jazyku.

2. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.

3. Problematika kánonu textů.

4. Literatura jako součást reálií. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému.

5. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem. Literární komunikace jako jedna z forem pedagogické komunikace.

6. Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty.

7. Literární výchova a dramapedagogika.

8. Literární výchova a kreativní psaní.

9. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.

10. Doplňující oblast vytvoří specifické rysy práce s publicistickými texty; autonomní aktuální oblast tvoří písňové texty.