1. Didaktika literatury - Vymezení disciplíny vůči literární vědě, pedagogice a didaktice cizích jazyků; vztah této disciplíny k lingvodidaktice a didaktice reálií. Problémové kruhy zkoumání.Základní termilonologie: literární kompetence, čtenářská kompetence, literární socializace, čtenářská socializace. Seminář: rozdělení praktických cvičení. Náměty k reflexi: Cizojazyčná literatura jako součást maturitní zkoušky? Ano či ne? Konkrétní autoři? Ano či ne? Výběr autorů?
2. Textový korpus uměleckých textů v rámci vyučování cizímu jazyku: metody sestavování korpusu cizojazyčné literatury a kritéria tohoto procesu: dějiny literatury versus genologie (žánrová mapa textů); mezipředmětové vztahy (německy psaná literatura jako součást světové literatury); databanka učebních a dalších alternativních materiálů; osobní zkušenost a kompetence učitele jak další faktor ovlivňující sestavení korpusu. Literární reálie jako další možnost sestavování textového korpusu. Seminář: Lyrika - rytmus, rým, melodie versus Konkrétní poezie. Náměty k přemýšlení: Synestetické učení jazyka: „Phonetik mit Hand und Fuß“.
3. Model literární komunikace. Cvičení: práce s drobnou prózou.
4. Algoritmus práce s textem. Cesta "dovnitř do textu" - metody perceptivní (recepční) esteticky. Tradiční analýza textu. Cesta "ven z textu" - metody aktivně receptivní (produkčně orientované) estetiky směřující ke komunikaci, k reflexi a volnému mluvenému i psanému projevu, spojení verbálního projevu s dalšími technikami. Cvičení: práce s velkou epikou (románem, novelou).
5. Literatura a média. Práce s literárním textem jako filmovou předlohou. Cvičení: práce s filmem.
6. Tvořivá dramatika Cvičení: konkrétní poezie
7. Hudební texty Workshop I
8. Workshop II
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky vyučování literatuře v rámci předmětu cizí jazyk. Přiblížit studentům význam literatury při vytváření sociálně-kulturních a interkulturních kompetencí. Teoretické reflexe jsou popojeny s konkrétními cvičeními doplňovanými podněty ze strany studentů. Obsahově lze předmět rozdělit do následujících problémových okruhů:
1. Literární výchova jako součást vyučování cizímu jazyku. Souvislost literární výchovy a dalších uměleckých výchov ve vyučování cizímu jazyku.
2. Teorie literatury a "literární dějepis" ve vyučování cizímu jazyku.
3. Problematika kánonu textů.
4. Literatura jako součást reálií. Literární text jako subjednotka systému umělecké literatury a jako samostatně fungující jednotka sociálně kulturního systému.
5. Práce s literárním textem. "Klasická analýza textu" versus činnostně orientovaný charakter práce s textem. Literární komunikace jako jedna z forem pedagogické komunikace.
6. Práce s literárním textem v klasických vyučovacích jednotkách versus literární projekty.
7. Literární výchova a dramapedagogika.
8. Literární výchova a kreativní psaní.
9. Specifické rysy práce s lyrikou, epikou a dramatem.
10. Doplňující oblast vytvoří specifické rysy práce s publicistickými texty; autonomní aktuální oblast tvoří písňové texty.