Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika SŠ II

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2312020

Sylabus

Sylabus předmětu:

Identita a občanství v integrované Evropě, participace občanů v politickém životě propojeného světa.

Environmentální výchova ve výuce výchovy k občanství na ZŠ a ve výuce společenských věd na SŠ.

Inkluzivní přístup a integrace ve vzdělávání, přínosy výchovy k občanství pro vytváření pozitivního školního klimatu a otevřeného prostředí.

Problematika lidských a občanských práv v hodinách výchovy k občanství na ZŠ a občanského a společenskovědního základu na SŠ.

Multikulturní výchova a transkulturní přístup v pojetí výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.

Přínos výchovy k občanství pro řešení problémových situací žáka a výzev přicházejících v proběhu dospívání.

Otázky hodnocení ve výuce vzhledem ke specifikům výchovy k občanství a občanského a společenskovědního základu.

Rozdílné využití historického hlediska ve výchově k občanství na ZŠ a výuce občanského a společenskovědního základu na SŠ.

Osobnostní a sociální výchova a výchova demokratického občana ve výchově k občanství na ZŠ a občanském a společenskovědním základu na SŠ.

Vztah mediální výchovy k výuce výchovy k občanství a výuce společenských věd.

Projektové vyučování jako výraz vztahu mezi zkušeností a tradičním poznáním.

Pojetí transcendence v občanském a společenskovědním základu na SŠ.

Globální výchova, vztah globálního a lokálního při řešení kontroverzních témat ve výchově k občanství a občanském a společenskovědním základu.

Anotace

Úkolem tohoto kurzu je uvádět budoucí učitele občanského a společenskovědního základu do horizontu výuky této vzdělávací oblasti. Studenti se seznamují s předpoklady, podmínkami, možnostmi a metodami výuky tohoto komplexu společenskovědních disciplin na střední škole. Posluchači nabývají vhled do specifik oborové didaktiky, získávají přehled o problematikách výuky jednotlivých disciplín a tematických okruhů, setkávají se s kurikulárními dokumenty a metodikami. Vyučující vede posluchače učitelství k porozumění potenciálu interdisciplinárního, problémového a dialogickému vyučování, k využívání interaktivních metod, k propojování teoreticko-filosofických východisek se zkušenostním horizontem budoucích vyučujících a adolescentů.

Ve výuce kurzu je zváště kladen důraz na osobnostní rozvoj budoucích pedagogů: tedy na jejich schopnost integrovat nabyté poznatky, na rozvoj didkatických kompetencí, na rozvíjení jejich schopnosti samostatně nahlížet výchovnou situaci, na jejich ochotu a odvahu přijímat odpovědnost za podobu vzdělávání, též na schopnost rozhodovat se nejen na základě teoretických předpokladů, nabytých zkušeností a situačních okolností, ale též v kongruenci s jijich vlastním osobnostním laděním. Mnohá témata jsou představována na půdorysu paradoxů a dilemat, jež s nimi souvisejí, přičemž studenti jsou vedeni k tomu, aby nacházeli svoji vlastní pedagogickou cestu. Součástí kurzu jsou též pedagogické dílny, kdy si adepti učitelství zkoušejí určité postupu a metody - a ty poté reflektují. Zatímco první semestrální kurz (Didaktika SŠ I) je jednak zaměřen na obecné problémy oborové didaktiky a jednak se úzce váže k souvislé pedagogické praxi, druhý semestrální kurz (Didaktika SŠ II) se více orientuje na jednotlivá významná témata (otázky výuky jednotlivých disciplín, problém hodnocení, mezipředmětové vztahy, aktivní občanství apod.).

Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.