Charles Explorer logo
🇬🇧

Úvod do studia lingvodidaktiky

Class at Faculty of Education |
ON2316011

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seznámit studenty se základními otázkami lingvodidaktiky a obecné didaktiky cizích jazyků jako hraničních vědních disciplín, s jejich předmětem a k bázovým vědním oborům. Uvést studenty do lingvodidaktické terminologie a seznámit je s nejdůležitějšími koncepcemi vyučování cizím jazykům.

Celková charakteristika lingvodidaktiky a její základní terminologie. Didaktika cizích jazyků jako hraniční vědní disciplína. Lingvistické, psychologické, pedagogické, psycholingvistické a sociolingvistické základy didaktiky cizích jazyků. Problematika cílů vyučování cizím jazykům. Základní složky vyučování cizímu jazyku. Jazykové roviny (jazykové prostředky) a řečové dovednosti (druhy řečové činnosti) receptivní a produktivní a jejich vzájemné vztahy. Zřetel k mateřštině žáků při vyučování cizímu jazyku. Mezijazyková a vnitrojazyková interference. Současné pojetí principu komunikativnosti při vyučování cizímu jazyku. Etapy osvojování jazykového učiva. Základní lingvodidaktické koncepce vyučování cizím jazykům.

*

Annotation

The general characteristics of language teaching methodology and its basic terminology. Didactics of foreign languages ​​as a borderline discipline. Linguistic, psychological, pedagogical, psycholinguistic and sociolinguistic essentials of language teaching methodology. The issue of the objectives of foreign language teaching. Basic components of foreign language teaching. Language levels (language means), receptive and productive language skills (types of speech activity) and their mutual relations. Consideration of pupils' mother tongue in teaching foreign languages. Inter- and intra-language interference. The current concept of communicative principle in teaching foreign languages. Stages of learning language curriculum. The basic methodological concepts in teaching foreign languages.

Course objectives

To acquaint students with the basic issues of language teaching methodology and general didactics of foreign languages ​​as a borderline disciplines, with their subject and base disciplines. To introduce students in language teaching methodology terminology and familiarize them with the most important concepts of foreign language teaching.