Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika informační a komunikační technologie 01

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON2319701

Sylabus

DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy. VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ.

Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků. VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu.

Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning. ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři).

Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT.

Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování. DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT PŘÍSTUPY K UTVÁŘENÍ A ROZVÍJENÍ INFORMAČNÍHO A ALGORITMICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ, K ROZVÍJENÍ JEJICH KOMPETENCE PRO MANIPULACI SE STRUKTURAMI Logická struktura informačních a komunikačních činností žáků. Rozvoj algoritmického myšlení a mentálních operací žáků při práci se strukturami. UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT.

Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení). TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech.

Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT. BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování informaticky zaměřených předmětů (především pak na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie RVP ZV, G a SOŠ) a na realizaci vzdělávacích cílů informační a informačně-technologické výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství ICT.

Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny a na předmět Edukační technologie. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informační výchovy s ICT.

Představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika pro potřeby informační výchovy a výuky předmětů se zaměřením na ICT nebo informatiku, s důrazem na konstruktivistické přístupy k učení informaticky a informačně-technologicky zaměřených předmětů na ZŠ a SŠ a na vyučovací přístupy podporující tvůrčí činnost žáků v informační výchově s využitím digitálních technologií. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy.