Charakteristika časové náročnosti stáží, podílu přímých a nepřímých aktivit v Encyklopedické poradenské stáži I nebo II.
PŘÍMÉ AKTIVITY 160 HODIN, NEPŘÍMÉ 56 HODIN
Informace o typech pracovišť, na kterých student stážuje:
Student vybírá pro Encyklopedické stáže I: 2 pracoviště, pro úroveň II: další 2 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity (tedy plní 80 hodin přímých aktivit v každé z těchto úrovní).
A) Doba realizace praxe a časová dotace praxe v PPP
• Časová dotace na stáže ve dvou poradnách měla činit 80 hodin v přímých činnostech, 28 hodin se započte za nepřímé činnosti v daném typu zařízení
• Praxi je vhodné rozložit minimálně na 2 bloky během školního roku vzhledem k tomu, že se vykonávané činnosti v poradně během školního roku mění (např. na podzim posudky k integraci či nově posudky pro uzpůsobení maturitní zkoušky, dále vyšetření k volbě vzdělávací dráhy, na jaře odklady školní docházky, před vysvědčením řešení školního neprospěchu či výchovných problémů atd.)
• Praxe by měla probíhat ve dvou poradnách. I když jsou v poradnách vykonávány stejné standardní činnosti dle vyhlášky č. 72/2005 Sb., přesto je každá svým způsobem specifická. Jedním ze specifik je samo umístění poradny - jiná bude situace v Praze (popř. jiném velkém městě - kde poradna zastřešuje pouze školy v daném městě - pracovníci každou školu pravidelně navštěvují) a jiná v regionech (kde se poradna stará i o velmi vzdálené školy, kam se poradenský pracovník často během školního roku ani nedostane).
Existuje celá řada dalších rozdílů - z hlediska personálního obsazení poradny, klientely, členění poradenského pracoviště (některé - dříve okresní - poradny jsou samostatné, jinde došlo ke krajskému uspořádání a poradna na dříve okresní úrovni je detašovaným či odloučeným pracovištěm krajské poradny, nemá právní samostatnosti a je na úrovni kraje i řízena) aj.
• Není vhodné, aby student úvodní praxi v PPP směřoval do prázdninových měsíců - poradny mají minimální případovou práci. V této době se ale může "seznamovat" s danou poradnou, legislativou, klientelou (tedy plnit nepřímé aktivity, pokud si to v poradně dohodne). Naopak je ale možná účast na specifických aktivitách poradny, např. prázdninové aktivity (letní tábory, pobyty s klienty), která se bude řadit spíše do specializovaných stáží.
Obsahová náplň praxe v PPP
Aktivity studentů během praxe by měly odpovídat především standardním činnostem psychologa v PPP - samozřejmě s přihlédnutím k aktuální poptávce klientů. Níže jsou uvedeny přímé i nepřímé aktivity, které do příslušné stáže spadají: 1. V první fázi se student seznámí s pedagogicko-psychologickou poradnou - spádová oblast poradny, zřizovatel, klientela, provoz poradny, pracovníci, spolupráce s dalšími institucemi (zde většinou úvodní rozhovor s vedoucím pracoviště, analýza dokumentace, výroční zpráva poradny, analýza informačních zdrojů - web poradny aj.) 2. V rámci psychologické diagnostiky je student účasten psychologickému vyšetření v těchto odborných oblastech: nerovnoměrný vývoj, posouzení školní zralosti, lateralita, adaptační, výchovné, osobnostní a sociálně-vztahové problémy, výukové problémy (včetně specifických poruch učení), poruchy chování, volba další školy nebo povolání, přestup na jinou školu atd. 3. V rámci psychologické intervence a terapie je věnována pozornost těmto odborných okruhům: nerovnoměrný vývoj, školní zralost, adaptační, výchovné, osobnostní a sociálně-vztahové problémy, výukové problémy (včetně specifických poruch učení), poruchy chování, volba další školy nebo povolání, přestup na jinou školu, intervence ve škole atd. 4. Další odborné činnosti mohou být obsahem stáže dle aktuální nabídky té které poradny: metodické vedení výchovných poradců, práce s učiteli mateřských škole, vedení pedagogických pracovníků, besedy pro učitele, žáky, rodiče, přednášky pro učitele, rodiče, veřejnost, kurzy pro učitele, další vzdělání pedagogických pracovníků, akreditované vzdělávací programy atd.
Kromě aktivit v odborných okruzích, které se vyskytují shodně ve všech poradnách (např. diagnostika specifických poruch učení) student může sledovat ty aktivity, které jsou pro danou poradnu specifické. Pokud má možnost výběru ve druhé z navštívených poraden, domlouvá si se svým školitelem činnosti, kterých se ještě neúčastnil. Je-li to možné, je účasten odborné práce více pracovníků v poradně, aby měl možnost srovnání, je také možné sledovat a poznat i práci jiných pracovníků (sociální pracovnice, speciální pedagog).
Vhodné metody uplatňované na stážích (s klienty i skupinami):
- pozorování (klienta, při vyšetření, v běžném prostředí, v čekárně, žáků v hodině aj.);
- diagnostický rozhovor (s rodiči a klientem; anamnestický rozhovor - i v aktivní formě - po dohodě se školitelem může po zácviku zpracovat sám a nechat si ji supervidovat školitelem);
- testové metody: testy kognitivních schopností, testy speciálních schopností, didaktické testy; dotazníkové metody; projektivní techniky; sociometrie, skupinové vyšetření (např. profitesty);
- intervenční přístupy: závěrečné rozhovory s rodiči, zákonnými zástupci, žáky, studenty, klienty, zpráva z vyšetření, podklady pro integraci žáků se ZP, konzultace na školách, s učiteli, s jinými odborníky, skupinové formy práce se žáky atd.
- terapeutické přístupy: psychoterapie, arteterapie, muzikoterapie, terapie hrou, rodinná terapie.
Na základě vedení školitelem je možné po určité době zvažovat samostatnější práci - např. samostatné vyhodnocení diagnostického materiálu, společné vedení rozhovoru, skupiny - dle rozvahy školitele.
Dle možností se student může seznámit i se speciáln ě pedagogickou diagnostikou a reedukací specifických poruch učení, práci se zdravotně postiženými a znevýhodněnými aj.
Spolupracující poradny pro praxi studentů
Pedagogicko-psychologické poradny s katedrou psychologie spolupracovali v oblasti realizace stáží již dříve. Na prvním místě jsou to poradny pražské, ale některé i mimopražské. Studenti si mohou zajistit stáž i v poradně v místě bydliště, tj. regionální. Kromě státní poradny to může být pro stáž zvolena i poradna soukromá, podmínkou však je, aby byla zařazena do systému poradenských zařízení ve školství (tj. akreditace MŠMT). Má-li student pochyby, zda se jedná o akreditovanou pedagogicko-psychologickou poradnu, obrátí se na garanta stáže.
Pozn. V případě zájmu může student navázat specializovanou stáží v pedagogicko-psychologické poradně, nejvýše však v rozsahu 2 kreditů (40 hodin přímých činností, 14 nepřímých), kdy se může specializovat do hloubky na některou odbornou oblast pedagogicko-psychologické poradny (diagnostika, intervence, terapie, prevence). Je možné také absolvovat v rámci specializovaných stáží doplňkové aktivity poradny (letní tábory, výjezdy se školami, vzdělávací programy aj.)
B) Stáže ve školním poradenském pracovišti (2 kredity)
Studenti pobývají ve školním poradenském pracovišti 40 hodin s přímými aktivitami, 14 hodin se započítá za nepřímé činnosti, zpracování úkolů pro tento typ pracoviště.
Cílem stáží je poznat koncepci programu poradenství na škole, školní poradenské pracoviště, standardní činnosti školního psychologa a spolupráci s ostatními odborníky tohoto poradenského systému. Dále seznámení se s legislativou, spolupráce s PPP (SPC) a dalšími institucemi mimo školu.
Realizace stáže je možná pouze v případě, že na škole školní psycholog pracuje (tj. nelze realizovat stáž u výchovného poradce, metodika prevence či školního speciálního pedagoga). Pokud ale na škole školní psycholog působí, může být samozřejmě také dílčí částí seznámení se s rozdělením činností školního poradenského pracoviště z pohledu zapojení dalších odborníků a spolupráce školního psychologa s nimi (tj. školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence).
Přímá činnost: 1. Náslechy u školních psychologů: účast při práci se žákem, konzultacích s učiteli, rodiči, členy týmu školního poradenského pracoviště. 2. Účast na diagnostice: diagnostika ve školním prostředí, cíle diagnostiky a odlišnost od poradenské diagnostiky, diagnostika pro navazující intervence, dlouhodobost v poznání žáků, poznání specifik žáka v jeho přirozeném prostředí aj. 3. Preventivní programy: práce se žákovskou populací, ankety, dotazníky, práce se třídami, učiteli. 4. Intervence školního psychologa: práce se žáky, učiteli, rodiči, práce se třídami, intervenční programy v prostředí školy, oblasti intervence, průběh intervence z hlediska školní docházky, specifické formy intervence v dané škole. 5. Metodické a vzdělávací aktivity školního psychologa: metodické vedení učitelů, účast na pedagogických radách, témata pro vzdělávání, doporučování přístupů k žákům, práce s literaturou, vhodné pomůcky pro nápravu SPU aj.
Nepřímá činnost: 1. Seznámení se s legislativou ŠPP a s koncepcí práce: školního psychologa, speciálního pedagoga, učitele - výchovného po
Navazující magisterské studium psychologie na PedF UK je postaveno na kompatibilitě vzdělání absolventů s evropskými požadavky (EDP; European Diploma in Psychology) a jeho mezinárodní otevřenosti umožňující mobilitu studentů v rámci EU, ale také žádat v těchto zemích o uznání diplomu. Velký důraz je přitom kladen na stáže v zařízeních praxe. Proto je ve studijním plánu navazujícího studijního programu dán velký prostor stážím na odborných pracovištích, některé stáže plní student v rámci povinných kurzů, jiné v rámci povinně volitelnách. Po dobu dvou let studia by měl student získat absolvovat několik typů stáží, v celkovém rozsahu 764 hodin (28 kreditů).
Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských a klinických zařízení, legislativou a standarními činnostmi daného zařízení, odbornými problémy, které pracoviště pomáhá řešit, jednotlivými oblastmi poradenského/klinického působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence, terapie), dále etikými aspekty práce psychologa s klientem a jeho ohranou.
Tento kurz se zaměřuje na problematiku zajišťování poradenských služeb ve školství a v resortu ministerstva práce a sociálních věcí.