Charles Explorer logo
🇨🇿

Stáž poradenská (specializovaná) I

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON913130

Sylabus

V rámci povinně volitelné Stáže poradenské specializované I či II student plní takto hodiny přímých a nepřímých aktivit: PŘÍMÉ AKTIVITY 120 HODIN, NEPŘÍMÉ 42 HODIN Student vybírá pro Specializované poradenské stáže I: 1-2 pracoviště, pro úroveň II: další 1-2 pracoviště - v jejich výběru není limitován, pouze je nutné splnit požadované hodiny a kredity. Pro realizaci specializovaných stáží je doporučeno, aby studenti pobývali ve dvou až čtyřech stanovených pracovištích. Výběr pracovišť je poměrně pestrý, zasahuje kromě školských institucí také poradenské instituce v resortu práce a sociálních věcí a v neziskovém sektoru. Limitujícím faktorem je přítomnost psychologa na daném pracovišti, v mimořádných případech je možné také po dohodě s garantem stáže dohodnout stáž na pracovišti, ve kterém pracuje psycholog formou externí spolupráce. Nedoporučujeme však, aby studenti pobývali na více než čtyřech zařízeních, neboť by se jednalo spíše o exkurze, než o odbornou stáž. Doporučené členění 6 kreditů (s adekvátním rozdělením hodin přímých činností a nepřímých): - 6 kreditů za stáže úrovně I a II celkem, dle zaměření studenta, - min. na 2 pracovištích, maximálně na 4 pracovištích, což umožňuje rozložení kreditů: na 3+3 kredity, 2+2+2 kredity, 3+2+1 kredity, ev. 2+1+2+1 kredity, v hodinách "čistého" pobytu na pracovištích: 60+60 hodin, 40+40+40 hodin, 60 + 40 + 20 hodin, případně 40+20+40+20 hodin. Kredity mohou být získány za stáže v těchto typech zařízení: pedagogicko-psychologická poradna, školní poradenské pracoviště, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče a další etopedická zařízení, kde pracuje psycholog (diagnostický ústav, výchovný ústav, dětský domov), Informační a poradenskéstředisko při Úřadech práce, poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy. Dále je možné navštívit také občanská sdružení, nadace, obecně prospěšné společnosti, kde je zaměstnáván psycholog (nebo je psycholog např. supervizorem tohoto pracoviště - v tomto případě se stáž realizuje u tohoto supervizora) - mají většinou zaměření na oblast práce s problémovou mládeží (drogy, adiktologie, Prevcentrum), na žáky se zdravotním postižením/znevýhodněním (např. Dyscentrum, EPI), na sociokulturně znevýhodněnou populaci aj.

Stáže mohou mít i charakter účasti ve výzkumných projektech, ve kterých vznikají či jsou ověřovány poradenské postupy (diagnostika, intervence, prevence - např. standardizace nového diagnostického nástroje, výzkumné ověřování programu primární prevence, efektivita intervenčního programu) - realizátory výzkumů mohou být samotné instituce, ale i vysoké školy. Podmínkou je, aby se jednalo o postupy využitelné v poradenské praxi, s důrazem na psychologické aspekty.  1. STÁŽE V PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNĚ Vzhledem k tomu, že encyklopedická stáž probíhala ve dvou pedagogicko-psychologických poradnách, může student stážovat již pouze v 1 poradně, max. 40 hodin přímých aktivit, další 1-2 pracoviště by měla být jiného charakteru. Je to proto, aby se zorientoval i v jiných oblastech poradenské praxe. Náplní stáže mohou být i nadstandardní činnosti poradny (viz vyhláška č. 72, nadstandardní činnosti; v encyklopedické stáži byla pozornost zaměřena na činnosti standardní) nebo činnosti poradny, jdoucí do "hloubky" některé z možných aktivit: 1. Diagnostické zaměření: diagnostika specifických poruch učení, včetně nových přístupů a analýzy diagnostických kritérií, diagnostiky SPU v adolescenci, diagnostika poruch chování, vyšetření školní zralosti, včetně screeningových nástrojů a nástrojů rizika vzniku SPU, diagnostika pro zápis do 1. třídy, dynamické testování, diagnostika v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb, diagnostika třídy (sociometrie, sociální klima), diagnostika osobnosti, vyšetření pro volbu vzdělávací dráhy, reorientace, nové nástroje v diagnostice, trénink v některých diagnostických přístupech (rozhovor, pozorování, využití projektivních nástrojů v diagnostice dětí a dospívajících) aj. 2. Preventivní a intervenční programy: práce se skupinou v poradenské instituci, rozvoj sociálních dovedností v konkrétních skupinách (např. u žáků s výchovnými obtížemi, žáků s poruchami chování, žáků s emočně sociálními charakteristikami, žáků s Aspergerovým syndromem), intervenční programy pro rozvoj pozitivních vztahů mezi spolužáky, edukačně-stimulační skupiny jako prevence či intervence u žáků s rizikem vzniku SPU, u žáků s prospěchovými problémy, preventivní programy pro ozdravění vztahů, prevence rizikového chování aj. 3. Terapeutické aktivity (arteterapie, muzikoterapie, terapie hrou, rodinná terapie, biblioterapie, jiné terapeutické aktivity, využití prvků terapeutických škol v poradenství - KBT, rogersovská psychoterapie, Gestalt terapie, psychoanalýza aj.) 4. Další aktivity poradny: peer programy, supervize pro učitele, bálintovské skupiny, letní pobyty, adaptační programy, výjezdy se školami, výcviky, vzdělávací programy pro učitele, žáky, případně i rodiče aj. Kromě státní poradny to může být pro stáž zvolena i poradna soukromá, podmínkou však je, aby byla zařazena do systému poradenských zařízení ve školství (tj. akreditace MŠMT). Má-li student pochyby, zda se jedná o akreditovanou pedagogicko-psychologickou poradnu, obrátí se na garanta stáže. 2. PRŮBĚH STÁŽÍ VE ŠKOLNÍM PORADENSKÉM PRACOVIŠTI Vzhledem k tomu, že se ve školním poradenském pracovišti realizovaly encyklopedické stáže, mohou studenti pobývat již pouze na 1 školním poradenském pracovišti, se zaměřením na nadstandardní činnosti školních psychologů, event. se může student zaměřit na některý specializovaný dílčí problém, jdoucí do "hloubky" (specializovaná diagnostika, intervence apod.): Specializovaná diagnostika: vývojová a dynamická diagnostika, rozhovor, hospitace ve třídách, diagnostika pro potřeby učitele, aj. Intervenční programy: edukačně-stimulační skupiny, práce se žáky před diagnostikou v PPP (rozvoj dílčích funkcí, podpora vývoje slabených oblastí), práce s učiteli (hospitace, metodické vedení u žáků s počínajícím školním selháváním, problémových tříd), rodiči (vedení rodičů pro práci v domácím prostředí, přípravu do školy, změnu v přístupech k žákovi), aj. Preventivní programy: podpora budování pozitivních vztahů mezi spolužáky, zapojení integrovaných žáků do třídy, prevence rizikového chování, vzniku závislostí, aj. Specializované stáže (na rozdíl od encyklopedických) by také mohly být více zaměřeny na spolupráci s ostatními odborníky školního poradenského pracoviště a mapování jejich odborných aktivit (školní speciální pedagog, výchovný poradce, školní metodik prevence, ale též asistent pedagoga), případně mohou být spojeny s prací se žákovskou populací mimo školu (např. školní výjezd, prázdninové aktivity školy pro žáky, aj.) a s odborníky ve vnější síti vztahů (spolupráce s PPP, SPC, OSPOD, aj.). Je vhodné konzultovat s garantem stáže výběr školního poradenského pracoviště. Některá školní poradenská pracoviště jsou zřízena a financována z prostředků projektů ESF a souhlas s pobytem ve školním poradenském pracovišti nedává jen ředitel školy, ale je také nutné zajistit souhlas nositele projektu (manažera projektu, příp. ředitele organizace, která je nositelem projektu). Také je nutné konzultovat možnosti náplně těchto stáží. 3. REALIZACE STÁŽÍ VE SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÝCH CENTRECH Stáž se může realizovat ve 2 SPC, ale vždy v SPC jiného typu (zaměření pracoviště na jiný typ postižení), v rozsahu maximálně 4 kredity (tj. 80 hodin přímých činností, 28 hodin nepřímých činností). Odborné aktivity budou z okruhu preventivních, depistážních a diagnostických, intervenčních a terapeutických přístupů k žákům se zdravotním postižením, jejich rodinám a školám. Odborné kruhy stáží: 1. Problematika depistáže žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: - vyhledávání žáků se zdravotním postižením - znevýhodněním - konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení - včasné intervence 2. Psychologická diagnostika žáka se SVP, vedení psychologické dokumentace 3. Poradenské intervence u žáků se SVP - tvorba plánu péče o žáka (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.) - zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a středních škol, instruktáž a úprava prostředí - podpora při tvorbě individuálního vzdělávacího plánu - všestranná podpora optimálního psychomotorického a sociálního vývoje žáků se zdravotním postižením v duchu tzv. ucelené rehabilitace (zaměření na žáka a celou jeho rodinu) - tvorba, návrhy a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků 4. Přímá prác

Anotace

Navazující magisterské studium psychologie na PedF UK je postaveno na kompatibilitě vzdělání absolventů s evropskými požadavky (EDP; European Diploma in Psychology) a jeho mezinárodní otevřenosti umožňující mobilitu studentů v rámci EU, ale také žádat v těchto zemích o uznání diplomu. Velký důraz je přitom kladen na stáže v zařízeních praxe. Proto je ve studijním plánu navazujícího studijního programu dán velký prostor stážím na odborných pracovištích, některé stáže plní student v rámci povinných kurzů, jiné v rámci povinně volitelnách. Po dobu dvou let studia by měl student získat absolvovat několik typů stáží, v celkovém rozsahu 764 hodin (28 kreditů).

Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností. Studenti budou seznamováni s prostředím poradenských a klinických zařízení, legislativou a standarními činnostmi daného zařízení, odbornými problémy, které pracoviště pomáhá řešit, jednotlivými oblastmi poradenského/klinického působení daného pracoviště (diagnostika, screening, intervence, terapie), dále etikými aspekty práce psychologa s klientem a jeho ochranou.

Tento kurz se zaměřuje na problematiku zajišťování poradenských služeb ve školství a v resortu ministerstva práce a sociálních věcí, včetně neziskových organizací. Je pro studenty povinně volitelný - volí si ho zpravidla ti, kteří by se chtěli v budoucnu poradenství věnovat.