Charles Explorer logo
🇨🇿

Filosofická a pedagogická antropologie I.

Předmět na Pedagogická fakulta |
ON9312211

Sylabus

Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá v uvádění do filosofického myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu.

Tematické okruhy předmětu:

 ·         Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku.

·         Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení.

·         Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito.

·         Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer.

·         Paradigmata výchovy.

·         Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti.

·         Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost.

·         Člověk, technika a média.

·         Člověk v zrcadle umění.

·         Člověk a příroda.  

Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou.

Anotace

Anotace předmětu: Tématem kurzu je antropologismus ve filosofickém myšlení a filosofická antropologie. Základní rysy antropologického diskurzu.

Antropologický rozměr antického mýtu. Antropologická paradigmata: animal rationale, imago Dei a ego cogito.

Východiska moderní filosofické antropologie. Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní.

Homo mensura, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer. Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita.

Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Člověk jako bytost rozumějící.