Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá v uvádění do filosofického myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu.
Tematické okruhy předmětu:
· Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku.
· Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení.
· Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito.
· Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer.
· Paradigmata výchovy.
· Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti.
· Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost.
· Člověk, technika a média.
· Člověk v zrcadle umění.
· Člověk a příroda.
Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou.
The topic of the course is anthropologism in philosophical thinking and philosophical anthropology. The course deals with the issue of man from the philosophical and transdisciplinary point of view.