Sylabus: Vnější a vnitřní struktura obrazu, forma, technologie. Srovnávací studie malířských děl z pohledu různých historických a výtvarných souvislostí. Vztah námětu a výtvarné techniky. Nové formy a podoby malby v konfrontaci s jejím tradičním chápáním. Hlavní výtvarné proudy 2. pol. 20. a začátku 21. století ovlivňující podobu českého malířství.
Požadavky k zápočtu: Předložení školních a domácích prací zadaných v průběhu zimního semestru, v předpokládaném množství a na úrovni odpovídající studijnímu oboru.
Požadavky ke zkoušce: Obhájení námětu práce, celkové koncepce projektu a zvolené technologie a techniky.
Tří semestrový studijní předmět Atelier I, je koncipován tak aby vedl k vytvoření samostatné výtvarné práce.
Jedinečnost pohledu a jeho osobité vyjádření vychází z vlastních poznatků a zkušeností, a také z předcházejícího studia a současně studovaných disciplin povinných předmětů. Vnější a vnitřní struktura obrazu, forma, technologie.
Integrace poznatků teoretických a didaktických disciplín do projektového celku. (Možná návaznost na diplomovou práci.) 1. Atelier I je věnován hledání námětu a konceptů individuálních projektů. Semináře jsou zaměřeny na zkoumání vztahu mezi pojmovým a vizuálním uchopování reality, mezi obrazem a slovem – pojmem, obsahují kromě samostatné práce dvakrát za semestr reflexivní kolokvia, v nichž studenti prezentují a obhajují fázi rozpracování a volbu řešení témat. Součástí konceptu projektu je jeho vřazení do historických souvislostí, kontextů se současnou uměleckou tvorbou a aktuální problematikou výtvarné výchovy.
Klíčová slova: Obraz, pojem, vnímání a realita, transformace, estetická kvalita, interpretace, téma, obsah, forma, koncept, barva, hmota, světlo.
Praxe: Aktivní činnosti při hledání námětu a vypracování konceptu vlastní výtvarné práce. Zvládnutí výrazových prostředků ve formální rovině. Vlastní malířský a kreslířský výkon.
PETŘÍČEK, M.: Myšlení obrazem, Herman a synové, Praha 2009 MÍČKO, M.:
Testament mistra Wu. Kovala, Praha 1997. FRANCASTEL, P.: Malířství a společnost. Barrister a Principal, Praha 2004.
LAMAČ,M.: Myšlenky moderních malířů. Odeon, Praha 1968 (i další vydání)
LYNTON, N.: Umění 19. a 20. století. Artia, Praha 1981.
MRÁZ, B., MRÁZOVÁ, M.: Encyklopedie světového malířství. Odeon, Praha 1988.
SMITH, R.: Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. Slovart, Praha 2000. HÉRAKLETOS Z
EFEZU. Řeč o povaze bytí. Praha 1993: Herman a synové. BOUZEK, J; KRATOCHVÍL, Z.
Řeč umění a archaické filosofie. Praha 1995: Herman a synové.
EINSTEIN, A. Jak vidím svět. Praha 1993: ISBN 80 –7106 – 078 –x.
KANDINSKI, W.: O duchovnosti v umění. Triáda, Praha 1998.
KANDINSKI, W.: Bod linie plocha. Triáda, Praha 2000. KLEE, P.:
Pedagogický náčrtník. Triáda, Praha 1999.
Umění a lidstvo, nakl. Larrousse, Ed.R.Huyghe, Odeon,
IV. Umění nové doby, Praha 1974
Nová encyklopedie českého výtvarného umění I.,II, Praha 1995